Din email adresse:
Hvor sætter du dit kryds ved næste valg?
Socialdemokraterne
Radikale Venstre
Det Konservative Folkeparti
SF - Socialistisk Folkeparti
Kristendemokraterne
Dansk Folkeparti
Venstre
Liberal Alliance
Enhedslisten
Ved ikke
3687 har stemt.

OMEGA-METODEN - LEV FEDT, BLIV SLANK



KAPITEL 1

NÅR BADEVÆGTEN GÅR I SELVSVING

Hvem er du?
Du synes, du vejer for meget. Du har prøvet at gøre noget ved det; sikkert mange gange. Men resultaterne har kun været beskedne eller i hvert fald kortvarige. Fedtet fjerner sig kun langsomt og kommer tilbage i lyntempo. Og det er bestemt ikke blevet bedre med alderen. Du spekulerer på, om der overhovedet er noget at stille op. Måske er du på nippet til blot at finde dig i det og lade stå til - med alt hvad det indebærer. Kan du nikke genkendende til dette, så er denne bog bestemt noget for dig.


Hvad er Omega-metoden?
Der findes faktisk en løsning på dit problem, og løsningen kaldes Omega-metoden.

Jeg vil godt vove pelsen og love dig, at hvis du trofast følger anbefalingerne i denne bog, så vil du tabe dig et sted mellem et halvt og halvandet kilo om ugen, så længe du stadig er i den vægtzone, hvor badevægten burde blinke rødt.

Med Omega-metoden kan du godt glemme kalorietælling, sult, krævende diæter, fedtenergiprocenter, vejning af din mad og fedtfattig kost. Du skal i stedet koncentrere dig om at sammensætte dine måltider, så du bevidst styrer dit stofskifte. Spis på en ny, sundere og livsbekræftende måde, og spis så meget, som du og din krop har lyst til. Tab dig nemt, forståeligt, behageligt og effektivt og behold vægttabet resten af dine dage.




Hvem er forfatteren?
Jeg er selv en overvægtig livsnyder eller rettere tidligere overvægtig. Jeg har været igennem alle de prøvelser og frustrationer, som er beskrevet ovenfor. Heldigvis har jeg også været igennem en positiv udvikling og haft succesoplevelserne og glæden ved at nå mit mål. Jeg har oplevet, at det har været muligt at bringe vægten ned på noget helt rimeligt - og endnu bedre, at det har været muligt at holde den der. Og det har faktisk ikke engang været svært. Det har blot taget urimeligt mange år at finde løsningen på problemerne. Jeg har oplevet så bemærkelsesværdige tal på badevægten, at der måtte gøres noget alvorligt ved det. I dag er jeg nede på en vægt i 70-kilosklassen, hvad der ikke er urimeligt for midaldrende mænd af gennemsnitshøjde og -drøjde.

Jeg er ikke læge, og jeg er ikke kostekspert - jeg er først og fremmest dybt interesseret i god og sund mad; så meget at nogen kalder mig for gastronom. Jeg er også naturvidenskabeligt uddannet forsker og er vant til at arbejde med biologiske sammenhænge. Jeg er ikke opfinderen af denne metode, men har udviklet den ud fra min erfaring og min viden fra en lang række kilder. Jeg har læst et utal af bøger og mere eller mindre videnskabelige artikler igennem, og derefter sat det hele sammen til en metode, der virker. Jeg har praktiseret den på mig selv. Jeg har også eksperimenteret med venner og familie - ja jeg indrømmer gerne, at jeg har lavet uautoriserede menneskeforsøg. De har også virket. Folk har tabt sig - hurtigt, meget og konsekvent - og forsøgskaninerne er blevet glade. Derfor har jeg valgt at skrive denne bog, for efter min bedste overbevisning er der ingen grund til, at mange mennesker ødelægger deres liv med en kraftig overvægt. Alt hvad der skal til for at løse problemet er lidt viden og en hel masse motivation.


Hvad er rigtigt - hvad er forkert?
Adskillige autoriserede danske kosteksperter vil være meget uenige i mange af de synspunkter og konklusioner, der bliver fremført i denne bog. Jeg går på tværs af meningerne på bjerget, der til hudløshed går på fedtfattighed som den eneste mulige løsning af problemet med overvægt. I det følgende vil jeg kraftigt argumentere for, at du sagtens kan spise fedt og alligevel tabe dig. Det er fedtet på kroppen og ikke fedtet i maden, der er det reelle problem. Og disse to ting hænger ikke sammen. Faktisk er fedtholdig mad uundværlig for din sundhed.

Andre forskere - primært amerikanske - er aldeles enige med mig. Og selv om jeg er kontroversiel, er der en velgennemtænkt biologisk baggrund og en naturvidenskabeligt betinget argumentation for alle anbefalingerne. Jeg kender forskningsverdenen indefra, og godt nok til at vide, at de lærde aldrig er enige, og at ny viden kun langsomt bliver accepteret. Især hvis den går på tværs af de meninger, der tidligere er blevet markedsført benhårdt som uigendrivelig sandhed. Så jeg vil lade resultaterne tale for sig selv.

Giv denne metode en chance. Prøv den i to til tre uger, og se så, hvad du selv mener, og du selv oplever. Du har alt at vinde og kun fedtet at tabe.


Hvad kan denne bog tilbyde?
Denne bog er sådan opbygget, at du først lærer at forstå dit stofskifte, og hvad der har indflydelse på det. Dernæst kommer der et stort og grundigt afsnit, der fortæller dig præcis, hvordan du griber din livsstilsændring an. Der er afsnit med gode råd om, hvordan du opbygger dine måltider, hvordan du køber rigtigt ind, hvordan du vælger den mad, der fremmer slankhed og sundhed og samtidig gør det på en sådan måde, at det er nemt, lækkert og øger din livskvalitet på flere fronter. Der er selvfølgelig masser af opskrifter både til morgenmad, frokost, snacks og aftensmad. Du får også de fornødne tabeller over forskellige fødevarers påvirkning af dit blodsukker: Tabellerne viser det glykemiske indeks - et spændende begreb, som du kan bruge til selv at komponere måltider, der er optimale både sundhedsmæssigt og slankemæssigt.

Det er også masser af gode råd om selve slankeprocessen, om hvordan du følger med i dit vægttab og din fedtforbrænding. Hvad du kan gøre for at øge virkningen af kostomlægningen og hvad du bør undgå at spise.

Selve processen er delt op i to afsnit: Den første periode, hvor du benhårdt går efter at nedsætte din vægt - og her forklares, hvordan det gøres hurtigt og sundt. Og den anden periode, som måske er endnu vigtigere, nemlig tiden efter, at du har nået din ønskevægt og skal vedligeholde den på en måde, som er så behagelig, at du kan praktisere den gennem mange år.

Til sidst er der et teoriafsnit for de særligt interesserede. Her dykker vi dybere ned i fødevarernes biokemi og ser nærmere på det menneskelige stofskifte og de spændende biologiske ligevægte, der i realiteten styrer dit liv, og som mange mennesker ved meget lidt om.


1. OMEGA-METODEN
Omega er det sidste bogstav i det græske alfabet, og denne slankevejledning skulle gerne være den sidste, du behøver følge, for at nå dine mål med at nedsætte vægten.

Kort fortalt går Omega-metoden ud på følgende:

  • At sammensætte kosten med en velafbalanceret blanding af proteiner, de rigtige fedtstoffer og de rigtige, langsomme kulhydrater.

  • At sørge for at få masser af friske, naturdirekte, uforarbejdede råvarer, heriblandt grøntsager med et højt fiberindhold.

  • At sørge for at spise sig mæt og gøre det på en måde, der retablerer din naturlige appetitregulering.

  • At supplere din kost med de nødvendige vitaminer, mineraler og essentielle fedtsyrer (omega-fedtsyrer!).

  • At indføre moderat fysisk aktivitet som en fast del af dit livsmønster.


Hvis du lever efter ovenstående retningslinjer, vil vægttabet hurtigt indfinde sig, og det vil være så behageligt, at du ikke har problemer med at opretholde den ny livsstil så længe det skal være. Ud over at du vil komme til at se bedre ud, vil din generelle sundhedstilstand uden tvivl også vil blive forbedret.


Dette er ingen slankekur
Du har læst damebladenes uundgåelige slankekure. De er især populære i bondeangerens januar, hvor vi alle er så overfodrede, at skyldfølelsen tvinger os til at gøre en indsats - i hvert fald kortvarigt. ”Spis mindre, spis fedtfattigt og kom til at se ud som den smækre tyveårige model i de stramme jeans.” Det lokker!

Du har læst kuponhæfternes farvestrålende lovprisninger af mirakelpiller eller pulvere, udviklet af den kendte tyske Professor Schnabelstein, og som Anja Jensen i Herlev selv med et smil bevidner virker - ja hun har skam tabt 15 kilo på tre uger! Se blot før- og efter-billedet! Det må jeg prøve, tænker du; men du ved godt inderst inde, at det er for godt til at være sandt. Alligevel sælger skidtet. Ellers dukkede der ikke hele tiden ny fupannoncer op. Tæl blot, hvor mange der er, næste gang hæftet dumper ind af brevsprækken. Enten er vi godtroende idioter, eller også har vi så stort et behov for hjælp, at vi er villige til at klynge os til ethvert halmstrå - ligegyldigt hvor spinkelt det måtte være. Det siger noget om problemets størrelse, og hvor mange, der har det samme at slås med.

I den tredje grøft har vi moralens og den stålsatte viljes missionærer. Yep - du skal blot tage dig sammen, din slapsvans. Nogle gode, lange sveddryppende løbeture kombineret med små fedtfattige måltider, så taber du dig. Det er så ondt, at det må være sandt, siger vores indre moralske stemme. Tro ikke på det. Disse missionærer har en dårlig sag. Du taber dig godt nok i starten, men i det lange løb er resultaterne skuffende. Faktisk kan det være direkte sundhedsskadeligt at spise meget fedtfattigt. Det kan du læse mere om i denne bog længere fremme, hvor der vil blive præsenteret nogle af de nyeste forskningsresultater, der reelt er en bombe under de fedt-eksorcister, der for tiden hærger medierne. Læs mere om de traditionelle slankestrategier side 40.

Men hvad gør man så, når man har konstateret, at ingen at de almindelige slankekure virker på længere sigt? Det første, man må gøre sig klart, er, at man må gøre noget helt andet, og man må gøre det i længere tid. Du har sikkert brugt mange år på at samle alt det fedt sammen, som du nu bærer rundt på. Din livsstil er årsagen til, at du har den vægt, du nu engang har. Kort sagt må du lægge dit liv om, og dele af denne omlægning skal være af permanent karakter. Ellers kommer de mange kilo jo tilbage igen.

Grunden til at en kur ikke duer, er at en kur er en kortvarig foranstaltning, der reparerer en sket skade. Du taber nok i vægt, men når kuren stopper, så kommer de forsvundne kilo tilbage - helt af sig selv, og ofte har de taget nogen flere med. Kort sagt: Du ender med at være federe end nogensinde før, når kuren langt om længe er overstået, og støvet har lagt sig efter nogle uger. Derfor glem kurene. De dur kun til folk, der har brug for at tabe et kilo eller to. Vi grundigt overvægtige er nødt til at gøre noget helt andet.

Vi må ændre vores vaner. Det er vanerne, der er årsagen til, at vi er fede. Vaner er svære at lægge om. Vi har trænet dem i mange år, og vi kan sikkert vældig godt lide dem - det er derfor, de er blevet ophøjet til vaner. Og de har en utrolig stædighed, der gør, at vi uden at tænke over det, automatisk falder tilbage i dem. Med mindre vi er opmærksomme på deres uheldige konsekvenser og ønsker at lave dem om.


Den svage karakter er ingen hindring, blot en myte
”Men kan jeg nu gennemføre det? Jeg har jo prøvet masser af andre kure og på et eller andet tidspunkt, er jeg altid stoppet igen. Min karakterstyrke er simpelthen ikke god nok til at gennemføre.”

Sådanne tanker kan du godt glemme, da en jernvilje slet ikke er nødvendig for at tabe sig med Omega-metoden. Til gengæld kræver det personlig motivation, beslutsomhed og mod til at spise og leve lidt anderledes, end du hidtil har gjort. Men det er faktisk ikke så svært af flere årsager: For det første spiser du så rigeligt og så behageligt, at der reelt ikke kræves afsavn - blot omstilling og nytænkning. Du skal godt nok sige farvel til meget af din trøstespisning i form af slik og kager. Men du vil opdage, at når du har fulgt det ny kostprogram i tre til fire dage, så forsvinder trangen til det søde helt af sig selv. Det kan lyde utroligt, men du vil reelt ikke savne dét, som du nu tror, du ikke kan leve uden.

Du vil få ekstra energi og ekstra overskud, og din motivation vil støt og roligt stige og afløse følelsen af hele tiden at kæmpe mod overmagten. Jeg vil godt love dig flere små personlige sejre. Badevægten bliver en ven i stedet for en næsten truende fjendeskikkelse, som man helst går i en stor bue udenom eller automatisk ignorerer.

Kort sagt: Du vil blive overbevist om, at årsagen til, at det tidligere er gået skidt med dine slankeprojekter ikke er, at du har en svag karakter. Men snarere, at du har kæmpet forgæves mod en naturlig og aldeles uimodståelig biologisk overmagt i din egen krop, nemlig dit stofskifte. Du vil komme til at føle, at du omsider har styr på din krop - at det er dig, der bestemmer, og du når som helst kan vælge at lægge eventuelle overflødige kilo bort, hvis de nogensinde skulle indfinde sig igen.

Det er dig, der bestemmer over din krop og dit liv og ikke et vanartet stofskifte, der skal terrorisere din tilværelse og give dig dårligt humør og elendigt helbred.

Motivation er al forandring moder. For at give sig i kast med Omega-metoden skal man være motiveret - rigtig motiveret. Man skal være så træt af de overflødige kilo, at man har mod på at prøve noget nyt. Og være indstillet på at denne livsstilsændring er af permanent karakter. Det er nødvendigt med ”det lange seje træk”, som en herostratisk berømt statsminister engang forgæves prøvede at markedsføre overfor en skeptisk dansk befolkning.

Derfor er det vigtigt, at den nye livsstil er behagelig, og at man hurtigt ser resultater.

Og derfor er denne bog ikke en opskrift på en kur, men et forsøg på at motivere dig til at lægge dit liv lidt om. Du skal ændre dine spisevaner, og du skal helst også ændre dine motionsvaner - eller mangel på samme. Det er ikke hårdt, og det er ikke særlig dramatisk, det føles bare med garanti anderledes, i hvert fald i starten. Men resultaterne kommer, og de er permanente, så længe du praktiserer Omega-metodens enkle principper.


Den sorte sæk - en øvelse i motivation
Hvis du - nu eller undervejs i din livsstilsændring - savner motivation til at lægge dit liv om og smide de mange overflødige kilo, er der flere muligheder for at blive topmotiveret. Du kan læse medicinske statistikker og se præcis, hvordan din risiko for at dø i en ung alder stiger i samme tempo som din overvægt. Det gør sikkert ikke indtryk på dig, sådan rigtig for alvor.

En mere håndfast metode er at tage en stor sort plastic-affaldssæk. Sæt sækken op på badevægten og fyld sækken med 10 kilo gamle aviser, bøger, blade - whatever, bare du kommer op på omkring 10 kilo. Næste trin er, at du finder en trappe - gerne over et par etager eller tre. Du tager nu sækken i din favn og går op og ned ad trapperne et par gange i rask tempo. Har du ikke trapper, så løb i stedet nogle gange rundt om huset. Du forstår sikkert allerede, hvad det her går ud på. Du vil helt sikkert blive mør, forpustet og godt træt - det er i hvert fald formålet. Så lægger du sækken fra dig og hviler dig, indtil vejrtrækningen er nogenlunde normal igen. Så gentager du udfoldelserne, men denne gang uden sæk. Mærk forskellen, mærk hvor meget lettere det nu er, og hvor meget mindre udmattet du bliver - bare fordi du er 10 kilo lettere nu. Det er præcis dét, du opnår ved at smide de ekstra kilo. Denne fornemmelse af styrke og lethed. Føl hvor meget 10 kilo mindre vægt betyder for dit velbefindende og energiniveau i løbet af en hel dags aktivitet. Det ville da være en skam at gå glip af!


Problemet: Det pæne udseende eller sundheden?
Hov, sundhed? - nu har der sneget sig et nyt begreb ind - du troede det her blot var et spørgsmål om at kvitte de overflødige kilo. Det kan man selvfølgelig godt nøjes med, men der er flere årsager til, at overvægt ikke er af det gode. Bortset fra at man er mindre klædelig som små- eller storfed, er det vel ikke i sig selv nogen katastrofe.

Det er derimod de sygdomme som fedme ofte forårsager, så hvis du ønsker bedre muligheder for at have et godt helbred selv højt op i alderen, er det værd at følge anbefalingerne i denne bog. Resultaterne af livsstilsomlægningen er ikke blot en mindre sygdomsrisiko på grund af en passende vægt, du vil også opnå et bedre stofskifte og en blodkemi, der i sig selv nedsætter sandsynligheden for ubehagelige sygdomme.


Syndrom X - hvad er nu det for noget?
Begrebet smager lidt af science fiction, men faktisk er det en meget jordnær ting, der er en vigtig del af flere og flere menneskers hverdag, uden at de ved det. Syndrom X er navnet på en stofskiftesygdom, der i stadigt stigende omfang hærger den vestlige verden. Det kan nærmest beskrives som en slags kronisk madforgiftning, der ødelægger vores stofskifte og meget vel kan ende med at slå os ihjel. Navnet blev introduceret af Gerry Reaven fra Stanford Universitetet i slutningen af 1980’erne, og symptomerne er forhøjet blodtryk, forhøjet fedtindhold i blodet og insulinresistens, der igen er en tilstand, hvor vores krop ikke længere kan styre blodsukkeret. Man regner med, at op mod en tredjedel af befolkningen i vores del af verden er ramt af det i en eller anden grad, og at mange flere er ved udvikle det.

Syndrom X er primært forårsaget af vores madvaner, så ved at styre og ændre sammensætningen af vores kost kan vi ikke blot undgå det, men endda bekæmpe de livstruende symptomer. Syndrom X er medvirkende til at gøre os tykke, selv om vi spiser i normalt omfang. Og hvad værre er, selv om man ikke er overvægtig kan syndrom X også være helbredstruende, hvis man kan svare ja til at have ovenstående symptomer. Nøglen til at undgå overvægt og Syndrom X er at styre kulhydratmængden og -sammensætningen i maden, og dermed styre sit blodsukker. Det skal du høre mere om i det følgende.


”Lev fedt, Bliv slank - Omegametoden”. Skrevet af Niels Ehler og udgivet på Gyldendal i maj 2002. Pris 169 kroner. Fås i alle boghandler og på nettet.


Download 1. kapitel fra bogen i HTML-format.
(Begge filer er pakket med WinZip, som gratis kan hentes hos www.winzip.com - vælg ”Evaluation Version”)


Lørdag d. 29 juni 2002 af: Niels Ehler

Del denne historie på facebook

Der er ikke tilføjet nogen kommentarer.
Du skal være logget ind for at skrive kommentarer.
Log ind Tilmelding
Tip en ven:

Modtagers e-mail: Din e-mail:

Besked: