Din email adresse:
Hvor sætter du dit kryds ved næste valg?
Socialdemokraterne
Radikale Venstre
Det Konservative Folkeparti
SF - Socialistisk Folkeparti
Kristendemokraterne
Dansk Folkeparti
Venstre
Liberal Alliance
Enhedslisten
Ved ikke
3687 har stemt.

Bugatti EB16.4 Veyron, superbilernes konge


Kategori: Gadgets

Hører du til dem som går og tror at superbilerne efterhånden er en uddød race? Så kan du godt tro om igen. Bilfabrikkerne kappes som aldrig før om at udvikle den hurtigste og mest ekstreme sportsvogn, og indtil videre ser Bugatti (med Volkswagen i ryggen) ud til at have taget guldet.




Hører du til dem som går og tror at superbilerne efterhånden er en uddød race? Så kan du godt tro om igen. Bilfabrikkerne kappes som aldrig før om at udvikle den hurtigste og mest ekstreme sportsvogn, og indtil videre ser Bugatti (med Volkswagen i ryggen) ud til at have taget guldet.

Bugatti har altid været kendt for elegance

Bugatti mærket har ellers levet en omtumlet tilværelse. Især i 1930´erne satte Bugatti standarden indenfor både racervogne og limousiner. Efter grundlæggeren Etorre Bugattis død i 1947 så det sort ud for mærket, og efter nogle turbulente år døde mærket ud, indtil det igen blev genoplivet i starten af 90´erne af rigmanden Romano Artioli. Det blev en kæmpe fiasko, og efter få år måtte firmaet lukke igen.

I 1998 købte Volkswagen rettighederne til navnet, og alle i bilverdenen gættede på hvad (den nu afgående Volkswagen chef) Ferdinand Piëch havde i ærmet. Først blev Bugatti EB118 med 18 cylindret W motor introduceret. Men den blev hurtigt taget af bordet igen. Publikum mente den så lidt gumpetung ud! Piëchs endelige bud på en ny Bugatti kom med introduktionen af 16.4 Veyron.

Formålet med Veyron er simpelt. Volkswagen ønsker ganske enkelt at producere verdens hurtigste gadebil, og umiddelbart tegner det til succes. Man går målrettet efter at slå McLaren F1s nuværende rekord på 387 km/t, og den uhyggeligt stærke 8,0 liters W16 motor med fire KKK turboladere skal gøre sit til at skabe rekorderne.

De 1001HK samt 1250 Nm allerede ved 2200 o/min skal sikre, at føreren når 100 km/t efter 3,0 sek., og tør han holde speederen i bund vil han til sidst nå 406 km/t. Motoren er sat sammen i et ”W” af toVR8 motorer fra Volkswagen. Egentlig planlagde Volkswagen en W18 udgave, men den var for uholdbar.


Bugatti EB16.4 Veyron
Denne kombination af skønhed og fart kommer til at koste 18.000.000 kr. på danske plader, og den første årsproduktion er allerede solgt inden de nye ejere har prøvekørt bilen. Veyron vil ganske enkelt få både Ferrari og Porsche til at virke civiliserede, og Michael Schumachers Formel-1 racer kommer pludselig til at virke lidt tøset! Indtil videre sidder Bugatti på tronen.

Tekniske Data
Motor
Kapacitet
Drejningsmoment
Effekt
Topfart
Acceleration 0-100
Vægt/Effekt
Vægt
Dimensioner l/b/h
Pris
Introduktion
W16 Dobb. biturbo
7993cm3 , 64 ventiler
1250 Nm ved 2200 o/min
1001 HK ved 6000 o/min
406 km/t
3,0 sek.
1,5kg/HK
1550 kg
Ikke oplyst
18 millioner kr.
2003



Onsdag d. 21 august 2002 af: Jens-Christian Hall

Del denne historie på facebook

Der er ikke tilføjet nogen kommentarer.
Du skal være logget ind for at skrive kommentarer.
Log ind Tilmelding
Tip en ven:

Modtagers e-mail: Din e-mail:

Besked: