Din email adresse:
Hvor sætter du dit kryds ved næste valg?
Socialdemokraterne
Radikale Venstre
Det Konservative Folkeparti
SF - Socialistisk Folkeparti
Kristendemokraterne
Dansk Folkeparti
Venstre
Liberal Alliance
Enhedslisten
Ved ikke
3687 har stemt.

Ferrari 250 GTO - skønheden fra Modena


Kategori: Gadgets

I starten af 1960´erne var det Internationale Automobilsports Forbund (FIA) efterhånden mere end træt af Ferraris evige dominans i sportsvognsklassen, og op til 1962 sæsonen vedtog FIA derfor et nyt reglement. Sportsvognsklassen havde hidtil været domineret af det man i dag ville kalde prototyper.




I starten af 1960´erne var det Internationale Automobilsports Forbund (FIA) efterhånden mere end træt af Ferraris evige dominans i sportsvognsklassen, og op til 1962 sæsonen vedtog FIA derfor et nyt reglement. Sportsvognsklassen havde hidtil været domineret af det man i dag ville kalde prototyper. Det vil sige biler som kun fandtes i et fåtal. Klassen skulle i stedet bestå af lukkede GT-biler, og Enzo Ferrari kunne allerede mærke ånden i nakken fra konkurrenter såsom Jaguar (med den nye E-type) og Aston Martin med deres DB4GT Zagato. Det viste sig dog senere at denne frygt var ubegrundet, da Ferrari stort set fra dag et blev den dominerende faktor i den nye klasse.

Enzo Ferrari


Il Commendatore (Enzo Ferraris kælenavn) ønskede derfor en bil der var ”lille, let og baseret på Ferrari 250 Berlinetta” . Den skulle kunne køres til operaen om lørdagen og vinde løb i 3-liters klassen om søndagen...

Det var derfor op til de to chefkonstruktører Giotto Bizzarrini og Sergio Scaglietti at stå for udviklingen af bilen. Gioachino Colombos 3,0 liters V12 motor blev optimeret med seks nye Weber karburatorer og kunne i sit nye trim levere 300 HK. Selv efter dagens standarder var præstationerne imponerende. Den brutale acceleration kan selv i dag give rutinerede chauffører sved på panden.. Karosseriet var noget af det smukkeste der var set på den tid. Kombinationen af den rå upolerede vildskab med den smukke indpakning havde en dragende effekt. Bilens ”kom og ta´ mig” udstråling var og er ikke til at komme udenom.

”Redningsmanden” Forghieri


At Il Commendatore havde et iltert temperament skal der ikke herske tvivl om, og det resulterede i at Bizzarrini sammen med en række andre ingeniører smækkede med døren inden udgangen af 1961. Det var nu op til den unge Mauro Forghieri at færdiggøre projektet.

Det viste sig uproblematisk at godkende den nye racer til det nye reglement, idet de høje herrer ved FIA mente at der blot var tale om en videreudvikling af den eksisterende GT linie. Det betød at der ikke skulle bygges en større serie for godkendelse, og Ferrari nøjedes derfor med 36 stk. (hvilket gjorde modellen endnu mere attraktiv). Enzo Ferrari kvitterede ved at tilføje et ”O” i modelnavnet (Omologato eller ”godkendelse” på dansk). Senere i 1964 sås en forbedret 250 GTO med bl.a. bedre aerodynamik. Fra sin debut, d. 24 februar 1962, var bilen en succes og i årene 1962-1964 hjemtog den tre VM titler, indtil den blev afløst af Ferrari 250 LM. Ferrari havde bidt fra sig igen...



Tekniske Data
Motor
Kapacitet
Boring og slaglængde
Kompression
Karburatorer
Effekt
Topfart
Acceleration 0-100
Vægt
Dimensioner l/b/h
: V12
: 2953cm3
: 73 * 58,8 mm
: 9.8 : 1
: 6 dobbelte Weber 38 DCN
: 300 HK
: 250 km/t
: 5,6 sek.
: 1000 kg
: 4318 * 1702 * 1194 mm



Fredag d. 9 august 2002 af: Jens-Christian Hall

Del denne historie på facebook

Der er ikke tilføjet nogen kommentarer.
Du skal være logget ind for at skrive kommentarer.
Log ind Tilmelding
Tip en ven:

Modtagers e-mail: Din e-mail:

Besked: