Din email adresse:
Hvor sætter du dit kryds ved næste valg?
Socialdemokraterne
Radikale Venstre
Det Konservative Folkeparti
SF - Socialistisk Folkeparti
Kristendemokraterne
Dansk Folkeparti
Venstre
Liberal Alliance
Enhedslisten
Ved ikke
3687 har stemt.

Jaguar E-typen


Kategori: Gadgets

Verdens smukkeste bil! Sådan kan Jaguars E-type beskrives med tre ord. Med sit udseende er den det tætteste man kommer en firehjulet udgave af en kvinde...




  
    Serie I
Verdens smukkeste bil! Sådan kan Jaguars E-type beskrives med tre ord. Med sit udseende er den det tætteste man kommer en firehjulet udgave af en kvinde... Med sit lave smækre karosseri, har E-typen formået at betage folk gennem de sidste 40 år. Modellen blev vist første gang på Geneve udstillingen i 1961 foran et måbende publikum, og blev med det samme et symbolet på ”the swinging sixties”. Her sås pludselig en bil, som var mere opnåelig end en Ferrari, og mere stilfuld end en Rolls Royce. Alt sammen til en brøkdel af konkurrenternes priser.

Manden bag E-typen var Jaguars grundlægger William Lyons, som siden 1922 havde været hjernen bag mærkets succes. Siden mærkets unge år, havde Jaguar altid stået for stil og elegance, og E-typen var bestemt ingen undtagelse. De svungne linier i designet, som var et William Lyons kendetegn, kom fuldt ud til sin ret i det lave strømlinede karosseri. Modellens forholdsvis lave pris skyldtes Lyons geniale sans for forretninger. Stod han med to ens bildele i hånden, hvor den ene var billig og den anden dyr, valgte han den billige for at sænke produktionsomkostningerne. Den taktik gjaldt ikke bare E-typen men ligeledes andre Jaguar modeller. At den taktik så senere gav flere problemer med holdbarheden af dele, er en anden sag... Modellen var i sit design inspireret af datidens racer, Jaguar D-type, og havde grundlæggende den samme type motor installeret. Den såkaldte XK motor var dog knap så hidsig i E-typen...


Succesen grundlægges
Den 3.8 liters rækkesekser på 265hk skulle ifølge pressematerialet kunne klare 150mph eller det der ca. svarer til 240 km/t. For at teste påstanden prøvekørte det engelske Autocar bilen på et lukket stykke motorvej, og journalisterne nåede den påståede topfart, men det skulle senere vise sig at det var i en lettere udgave end standard modellen... Ikke desto mindre blev bilen en succes, og gennem mange år satte den standarden for præstationer og køreegenskaber. Gennem sin levetid kom bilen officielt i tre serier. Serie I (1961-64), som i sin form eksisterede i både ”fixed head coupé” og roadster form med 3,8 liters motor. I 1964 blev modellerne med de samme karosseri varianter introduceret med en 4,2 liters udgave af XK-motoren, der bl.a. gav motoren et bedre moment. Senere blev en 2+2 model introduceret med samme motor. Fra 1964-67 fortsatte modellen stort set uændret med samme karosseri, men undervejs introduceredes en model med forlygter uden glasoverdækning, samt andre detaljeændringer, tilsyneladende for at tilfredsstille de strenge amerikanske sikkerhedskrav. Den uofficielle betegnelse for modellen var E-type serie 1½.

Serie II og III
       Serie II
Serie II modellen blev introduceret i 1968, og endnu engang var der kosmetiske ændringer, såsom åbne forlygter og ændrede større baglygter, for igen at leve op til amerikanske krav. Modellen havde allerede dér mistet lidt af den oprindelige rå charme. I serie II trim fortsatte modellen med samme motor og karosserivarianter indtil 1970, hvor den nye serie III V12 udgave af modellen blev introduceret.
       Den ”overvægtige” Serie III
Motoren var vokset til 5,3 liter, og effekten øget til 272HK. Karosseriet var vokset i bredden og de næsten feminine former havde fået et lidt ”småbuttet” look. Uheldigvis for Jaguar blev V12 modellen introduceret få år før oliekrisens start, og den store benzintørstige model fik ikke den tiltænkte succes. Den sidste E-type rullede af samlebåndet i 1974, og en æra indenfor Jaguar sportsvogne var foreløbig slut. E-typens åndelige efterfølger sås først i 1997 i skikkelse af den smukke XK8 model.


Torsdag d. 1 august 2002 af: Jens-Christian Hall

Del denne historie på facebook

Der er ikke tilføjet nogen kommentarer.
Du skal være logget ind for at skrive kommentarer.
Log ind Tilmelding
Tip en ven:

Modtagers e-mail: Din e-mail:

Besked: