Din email adresse:
Hvor sætter du dit kryds ved næste valg?
Socialdemokraterne
Radikale Venstre
Det Konservative Folkeparti
SF - Socialistisk Folkeparti
Kristendemokraterne
Dansk Folkeparti
Venstre
Liberal Alliance
Enhedslisten
Ved ikke
3687 har stemt.

Den vildeste R/C off-roader!


Kategori: Gadgets

Traxxas har lavet en batteri-drevet off-roader, med masser af power og snedige detaljer!




Bossmans venner på www.morfars.dk har givet mig muligheden for at prøve Traxxas nye off-roader, Traxxas Summit . Det første jeg tænkte da jeg fik pakket den ud, var "STOR bil!!" Den er 56 cm lang og 47 cm bred og vejer ca 5 kg! Sammen med bilen havde Morfars sendt en computer-oplader og to Litium-Polymer batteripakker (batterier og oplader købes separat). Ja, bilen er så voldsom at den skal bruge to batteripakker ad gangen!





Bilen


Traxxas Summit er i den kategori der bliver kaldt "Rock-climbers". Det vil sige en bil med så god affjedring, vejgreb og kræfter at den kan "klatre" hen over klipper og forhindringer. Og det kan den!
Bilen har to gear, et lavt klatre gear og et højt vej-gear. I det lave gear kører den ikke særligt stærkt, men den har så meget moment at den kan køre over stort set hvad som helst! I det høje gear kommer der fart på! Jeg vil skyde på at den kører et godt stykke over 30 km/t på flad vej.




Når man kører i terræn kan man spærre differentialet ligesom rigtige off-roadere tit kan gøre. Et differentiale er en udveksling mellem højre og venstre hjul der tillader dem at køre med forskellig hastighed f.eks. når man drejer skarpt (så vil det yderste hjul jo køre hurtigere end det inderste). Det er smart når man skal dreje og manøvrere. Men det betyder også at hvis det ene hjul slipper jorden når man kører i terræn, så vil det spinne i luften, mens det modsatte hjul ikke modtager nogle kræfter fra motoren. Og så sidder man fast... På Summit kan man spærre differentialet når man kommer til noget hårdt terræn, så alle hjul modtager den samme kraft fra motoren hele tiden. Så skal der meget til før man kører fast :-)

Både gearskiftet og spærring af differentialet klares ved hjælp af kontakter på senderen. Det er en super smart detalje! Og det er den første fjernstyrede bil jeg har set der kan spærre differentialet fra senderen.

Den røde kontakt styrer gearet.


Differentialet bliver styret med den sølvfarvede kontakt, den kan enten være åbent, spærre forhjulene, eller spærre alle hjulene



En anden lækker detaljer på Summit er at der er lys på! 4 hvide kraftige lysdioder i fronten, og 6 røde i bagenden. Og de er bygget ind i chassiset og ikke i toppen, der er altså ingen ledninger der skal tages fra når man tager toppen af bilen.

Forlygterne


Baglygterne


Lygterne sidder fast i chassiset, uden løse ledninger.


Den vilde affjedring er faktisk bygget ret smart, for fjedrene og dæmperne sidder beskyttet inden i bilen, og er også med til at holde tyngdepunkt lavt.


Motoren er stor og kraftfuld, og har en indbygget blæser der holder den kølet ned. Smart når den sidder i midten af bilen uden den store luftgennemstrømning.



Batterierne



De batterier der kom med Summit er litium polymer (LiPo) batterier.



I forhold til almindelige NiMh batterier (som Summit sagtens kan bruge) så vejer LiPo batterier mindre og holder spændingen bedre under belastning, så der er mere punch i bilen med LiPo. Bilen er dog ikke bygget til at bruge LiPo,og da LiPo batterier ikke må køres helt flade, er det vigtigt at man montere en ekstra batteri alarm,så man får besked når batterierne er ved at være flade og får taget dem fra inden de bliver for afladet. (f.eks. en LiPo buzzer som den her )
Med almindelige NiMh er der ingen problemer, de kan sagtens tåle at blive kørt flade i bilen.
LiPo batterier kræver en speciel oplader. Man må ALDRIG lade LiPo batterier på en NiMh oplader! Der er risiko for at de bryder i brand!



Se Morfars.dk store udvalg af batterier her.


Laderen



Performance Charger 5 AC kan oplade stort set alle gængse typer batterier, NiCd, NiMh, Bly, LiPo og LiIo.



Jeg har brugt den til at oplade LiPo pakkerne med. Når man oplader LiPo pakker med mere end en LiPo celle i (De pakker Summit benytter indeholder 2 celler hver) så er det vigtigt at laderen overvåger hver enkelt celle i pakken, for at være sikker på at de bliver ens opladet. For at gøre det, så har LiPo pakker en ekstra ledning som man bruger for at "Balancere" pakken, som det hedder. I Performance Charger 5 AC , er der indbygget Balancer, så man slutter den ekstra ledning til laderen, og så styrer den hele opladningsforløbet, nemt og sikkert. På displayet på laderen kan man bl.a. se hvor meget strøm der er kommet i batteriet, og hvilken spænding de enkelte celler har.



En god oplader som denne er en god investering da den lader batterierne korrekt, og har man flere typer batterier til andet RC udstyr, så kan den også oplade dem da den har masser af forskellige stik, så er nok også et der passer til lige netop din batteripakke.





Oplevelsen



Når man har sat batterierne i bilen, tændt senderen, og derefter tænder bilen, så får man hurtigt indtryk af at den her 5 kilos bil, den kan godt flytte sig! En svag brummen fra de to servoer der sammen drejer hjulene, giver indtrykket af at de nok skal dreje lige meget hvad bilen holder på. I det lave gear kravler den over det meste, selv lodrette forhindringer på op til 20 cm kan man med lidt snilde komme over! I det høje gear så er der fart på! På grus er der hjulspind fra alle fire hjul hvis man giver den fuld gas! Den er sjov at køre med, og vægten af den giver en mere realistisk fornemmelse af farten.



Og fik jeg nævnt at det meste af elektronikken i Summit er sikret mod vand, så den tager ikke skade en af lille tur i sneen? ;-)



Traxxas Summit kan anbefales til alle legebørn, store som små! :-)


For yderligere information om Summit, se www.traxxas.com og www.morfars.dk


Lørdag d. 2 januar 2010 af: Lars Olsen

Del denne historie på facebook

Der er ikke tilføjet nogen kommentarer.
Du skal være logget ind for at skrive kommentarer.
Log ind Tilmelding
Tip en ven:

Modtagers e-mail: Din e-mail:

Besked: