Din email adresse:
Hvor sætter du dit kryds ved næste valg?
Socialdemokraterne
Radikale Venstre
Det Konservative Folkeparti
SF - Socialistisk Folkeparti
Kristendemokraterne
Dansk Folkeparti
Venstre
Liberal Alliance
Enhedslisten
Ved ikke
3687 har stemt.

Farverne, den kreative kunstners tryllestav


Kategori: Kultur og sport

og deres hemmelige psykologiske virkning, virkeflade, merkantile brugbarhed og anvendelighed i de kreative afkroge af hjernen




Der er intet forhold mellem kreativitet og det at eje udstyr, værktøjer og programmer. Ligeså er der ej heller noget forhold, mellem løsning og pris på en opgave. Intet. Nul. Nada. I virkeligheden er det sådan, at når kunstneren kommer ind i sit stof og kommer frem mod en løsning bliver brugen af værktøjer mindre. Man ved hvad der skal bruges. Der er ingen grund til at bruge energi på døde ting, det er kun spild af dyrebar tid. Han skal finde én, af de ca. tre bedste løsninger på et givet problem, og det som regel med en hård deadline i nakken. Det sidste man skal bevæge sig udi er, at bruge tre timer på at lære, hvordan man bruger et program, en hammer eller finde en adresse, hvis man ikke har absolut brug for det. - og det har man meget sjældent . . .



RØD: Kærlighed, revolution, raseri, aggres s i o n , advarsel, forbud, lige som sort. Det er kendt fra de gamle tyrefægter-kampe, at en rød kappe skulle kunne hidse en tyr op, men tyren er farveblind og ser højst sandsynligt den røde som værende grøn. Så er det for den kun bevægelserne foran dens øjne der gør den rasende. Men mennesker har valgt netop den røde farve på grund af dens evne, til at ophidse menneskerne selv. Det er observeret gennem hele historien, lige fra indianernes røde krigsmalingtil riddernes røde pynteklæder på både hjelm og lanser, det er foruden deres familie farver, som de også bar. I dag har trafikforskere ofte stødt påfænomenet med de røde biler, både at de røde biler, som regel bliver valgt af mennesker medet hissigt temperament og at andre bilister hurtigt bliver sure på trafikanter i røde biler. Men det er i virkeligheden kun meget få toner af rød der er negativt farvet, resten er meget varme og kærlige. Står som oftest for en dyb, varm kærlighedsfølelse og troværdighed til et menneske, firma eller produkt.

ORANGE: Ild, varme, glæde, sol, livskraft, ungdom, start, ny, rejser. Med 100% rød og 100% gul har vi en meget varm og kærlig farve, men også en troværdig farve. Den er brugbar til nedsatte priser, der uden at virke udsalgsagtige, er signal til troværdig og prisbillig. Den er også vældig god, i forbindelse med nogle grønne og blå toner, til rejsebrochurer og annoncer der beskriver billige ferierejser til varme himmelstrøg.

GUL: Fejhed, falskhed, sygdom, livskraft, udsalg, billig, Det med fejhed kan også siges med en eller to grønne toner. En sjov farve der signalerer både billige priser [discount] men også en solid form for selvtillid. Man må nok overlade det, til de virkelig kreative og bruge den gule farve, til andet end udsalg og lignende. Det kan gå vældig galt, hvis man begynder at lave pelsannoncer med gul bundfarve og orange priser. Der vil komme mange mennesker og ingen kunder.

GRØN: Håb, fornyelse, friskhed, ungdom, men også umoden, misundelig og ufærdig. I det hele taget en meget svær farve at håndtere, da der er mange nuancer der er læsbare i netop grøn. Også rigtig god til at beskrive rejser. Men det er det samme som med den gule, den er virkelig svær at lege med.

TYRKIS: Kulde, friskhed, uendelighed. Egentlig en ganske defus farve, faktisk nøjagtig som lilla, der bare ikke findes, andet end i en masse menneskers fantasi. Mange går rundt og opfinder farver, eftersom de ikke kan beskrive dem på anden måde. En jordbrun, en havblå osv. det ender ganske håbløst, nøjagtig som, lilla og turkis. De kan tones i en uendelighed, og mister derved meget hurtigt sin troværdighed som farve og det den skulle symbolisere.

BLÅ: Tristhed, melankoli, kvalitet, stabilitet, spirituel, fremsynet, åndelig, heeling og fysisk helbredende. Vel nok den eneste farve, der symboliserer ærlighed på et meget højt plan. Som Engle, åndelig vejleder, frisk pust af ærlighed. Vil være vældig god i alle toner til hospitaler, venteværelser, hospicer og i det hele taget steder hvor der er brug for ro og heeling. Det er en farve der bruges meget i forbindelse med remedier til læger og hospitaler. Også derhvor den, sammen med en blåviolet, er brugt til at sælge f.eks. hovedpine-tabletter har den vistsig meget effektiv. I børneværelser er den bare kun sat iforbindelse med drengebørn, og det er synd. Den kan sagtens gå sammen med piger også.Det er kun forstokkede voksne der følger en trend eller “Jamen det plejer man da til piger” s y n d ro m e t. Hvis man lod halvdelen af pigerummet være i en pastelblå, ville det blive et roligere barn. Og det foreligger der faktisk også undersøgelser for. Faktisk er det den eneste farve der er undersøgt rigtig mange gange, for sin forunderlige evne til at heale mennesker hurtigere efter en opration end samtlige andre farver. Den mangler dog det videnskabelige stempel endnu. Til en person der er nylig opereret eller er syg uden grund, kan prøve en mørk pastel blå der går over i en meget lys pastel blå. Halvt af hver i et rum med vindue. Til det spiller man en svag musik, der fortrinsvis skal være af Mozart. Miraklernes tid er absolut ikke slut endnu.

VIOLET: Uvejr, storm, højtidelig, spirituel bevidsthed, klarsynet, mystisk, som en moden kvinde. Sundhed og en nærmest kvalitativ ægthed. Men kan virke undertrykkende på andre, svagere sjæle, og kan have en smule indadvendthed. Farven violet kan deles i utallige toner mellem rødviolet og blåviolet. Og nøjagtig som spændingen, og den næsten højtidelige spiritualitet, ved at være sammen med en moden kvinde, kan man bruge den rødviolette farve til flere typer restauranter, hvis man der måtte ønske, at folk bliver læn-gere end normalt. Fakta skulle prøve den, de vil jo godt ha’ at folk bliver lidt længere. Alt i alt er det en virkelig brugbar farve i mange sammenhænge, og den er også uden grænser.

ROSA: Signaler: Fysisk ro, med trang til omsorg. Meget feminin og har trang til nærhed og kærlighed. Men har desværre også hæmninger, emotionel, nærmest klaustrofobisk i sin væremåde, en nærmest tillokkende tendens for fysisk svaghed. Urealistisk, fantasi, sødt, sukker, dagdrømme, teenager, pige, plastikverden. Bliver af uransalige grunde altid brugt til værelser, tøj og legetøj til små piger, underligt, da den er ret destruktiv i sin psykiske virkeform. Mange piger sidder da også og bliver helt depressive, og får trang til at skrive triste breve, når de opholder sig for meget i deres rosa [pink] værelse. En ikke særlig brugbar farve, da den hurtig bliver trættende og vil virke udmattende på folk, og særlig hvis folk er kunder. Man skal endelig ikke bruge denne til forretningslokaler eller facader. Så har man allerede ved indgangen siet 70% af kunderne fra.Og det er uanset om man sælger tyggegummi, biler eller hudpleje-midler.

HVID: Renhed, fred, uskyld, sart, jomfru, ny begyndelse. Man kan her arbejde mest med tekniken man bruger til at lægge farverne på, for eksempelen råhvid i tykt, strøget lag eller en fint, lakeret, og/eller krakeleret. Alt efter de andre farver den bliver lagt op til, er det den mest brugbare farve. Den kan faktisk signalere både sorg som glæde. Mange har vel også oplevet dens evne til at udvide små rum. Der kan ikke gives ros nok til denne farve, den er bare total anvendelig i alle dens facetter. Men PAS PÅ! Den er også den sværeste farve at arbejde med, da den reflekterer andre farver omkring sig, så det skal man lige tænke lidt på.

GRÅ: Tristhed, kedelig, stabil, fasthed, ret god til, i forskellige toner af grå, at male det indre område af firmaer kunderne frekventerer, hos advokater, entreprenører, revisorer, arkitekter. Men kun i kundeområderne, kantinen må derimod helst være en eksplosion af farver, så medarbejderne kan lade op, og ikke blive depressive i pausen. Absolut ikke anvendelig i supermarkeder osv. Folk vil bare brokke sig over varerne, kassedamen, vejret og lign. Der bliver absolut ikke handlet mere end højst nødvendigt i sådanne miljøer.

SORT: Sorg, ondskab, pessimisme, forbud, men sandelig også elegance, sex og prestige. En meget dyb farve, der ligesom hvid, er meget afhængig af den omgivende farve. Er vel nok den bedste farve vi har til at fremhæve andre farver. Bløder man den op med en varm rød eller blå, kan man få en meget dyb tone af sort, der tydeligt viser at sort ikke bare er sort.

BRUN: En meget jordnær og troværdig person som udstråler seriøsitet og en fri naturlighed. Kan lide af mangel på sofistikation, vel nærmest provokerende. Jord, tryghed, trivsel, voksende, spredende. Når den brune begynder at gå over og dyrker de forskellige okker nuancer, er den utrolig brugbar, den er rolig, beskrivende, alt omfavnende, og en farve der hurtigt kan få andre farver, til at høre sammen. For eks. på væggen i en stue, bestående af flere andre farver, vil okker få alle til at knytte sig sammen, og ikke sprede og afsky hinanden. Den brune er sjov nok også den farve man kan bruge til at måle menneskers forståelse af psykologien i farverne. Mange mennesker udbryder spontant; “Lortebrun”! Når de ser en ren brun farve. Med det udbrud har de vist overfor andre, at de nok ikke skal bestemme farven hjemme i stuen, eller noget andet sted. Brun hører til en af de originale jordfarver som også i sine okker former blev brugt i hulemalerier fra stenalderen, altså ganske holdbare farver, må man sige. Alle disse farvebeskrivelser, kan bruges på mange forskellige måder. Nogle af dem er i forvejen beskrevet under selve farven. Der findes naturligvis også mange flere farver, men de vil mere eller mindre kunne lægges ind under en af de i forvejen nævnte, og bruges derefter. HUSK blot én ting;

FARVEN LILLA, FINDES IKKE! men laves under violet, enten mod den røde eller mod den blå. Hvis nogen siger lilla, er det som regel en tone mod den blåviolette, der menes. Når man har læst godt det igennem, kan man så småt kaste sig ud, i at bruge farverne konstruktivt. Man skal absolut ikke være bange for at bruge farver, men bare husk at skæve lidt til beskrivelserne en gang imellem. Så efterhånden vil man kunne bruge dem overalt, og ikke kun i merkantilt øjemed, men mere til eget brug. Det er lige fra farverne i hjemmet, malerier man selv laver, tøjet man selv og familien bruger osv. Brug dem rigtigt og du vil slippe for stress og de sygdomme det giver, da det er sådan at en dårlig farve i f.eks. et opholdsrum faktisk vil give stresslignende reaktioner, som jo ender i sygdom, skilsmisse og i værste fald, død.


Onsdag d. 15 juni 2005 af: Ole Stanley Olsen

Del denne historie på facebook

Der er ikke tilføjet nogen kommentarer.
Du skal være logget ind for at skrive kommentarer.
Log ind Tilmelding
Tip en ven:

Modtagers e-mail: Din e-mail:

Besked: