Anmeldelse: Meet The Fockers

Hvad er være end at skulle møde sine svigerforældre? Når ens egne forældre skal møde dem...

Når Hollywood laver en efterfølger til en succes frygter man altid at de centrale roller er blevet skiftet ud med ukendte skuespillere. Heldigvis er dette ikke tilfældet i Meet the Fockers, hvor man får et gensyn med Robert de Niro, Ben Stiller og Teri Polo. De har nu fået følgeskab af Dustin Hoffman og Barbra Streisand i rollerne som Greg Fockers (Stiller) hippie-forældre Bernie og Roz.

To år efter Greg mødte sine svigerforældre i Meet the Parents har han og Pam (Polo) besluttet sig for at giftes, og i den forbindelse skal deres respektive forældre mødes hos Gregs forældre. Forældrene må ikke vide at Pams far er tidligere CIA-agent, så han optræder som gartner. Men dette forhindrer ham ikke i at være præcist lige så mistroisk en kontrol-freak som han var i den oprindelige film. Der er lagt op til det helt store kultur-clash i mødet med Gregs forældre, en hjemmegående husfar og en sexterapeut. Hvor Pams mor hurtigt accepterer Gregs forældres friere omgangsformer, har faren det meget sværere.

Det er specielt spændingerne mellem patriarken Jack Byrnes (de Niro) og Greg samt hans yderst flaky forældre der lægger grund for komikken i Meet the Fockers. Den yderst konservative Jack Byrnes har meget svært ved at forlige sig med at hans datter skal giftes med den meget lidt konkurrenceprægede Greg og han stiller sig fuldstændigt uforstående over for hans forældres frie livsstil. Ikke alene har faren ikke noget arbejde – han har heller ikke noget problem med det. Så er der også hele sagen med morens arbejde som sexterapeut – noget der ligger den tradionelle Jack meget fjernt.

Humoren i Meet the Fockers ligger helt i tråd med den man så i den originale film – den ligger konstant og svæver på grænsen til det platsjove uden at det dog bliver for meget. Desværre har opfølgeren ikke helt originalens bid, men ikke desto mindre er filmen da sjov. Bare ikke helt sjov nok – man savner lidt at ligge flad af grin over filmens gags. Det er lidt synd når nogle af de sjovere detaljer er i navnene på nogle af Gregs familiemedlemmer, såsom Randy og Orny Focker.

Men når det så er sagt, skal det da siges at man har rig lejlighed til at kluk-le det meste af filmen igennem. Specielt Dustin Hoffman viser at han absolut har et fint komisk talent som diametral modsætning til de Niros stenansigt.

Fans af den oprindelige film skal ikke tøve med at tage ind og se Meet the Fockers. Men stillede du dig tvivlede over for humoren i Meet the Parents, skal du nok holde dig væk.

Jacob Medgyesi / Filmnet.dk

Lørdag d. 5 februar 2005 af: Filmnet.dk