Din email adresse:
Hvor sætter du dit kryds ved næste valg?
Socialdemokraterne
Radikale Venstre
Det Konservative Folkeparti
SF - Socialistisk Folkeparti
Kristendemokraterne
Dansk Folkeparti
Venstre
Liberal Alliance
Enhedslisten
Ved ikke
3687 har stemt.

Killzone – alternativet til Halo på Playstation 2?


Kategori: Gadgets

Måske har du hørt om Killzone, måske ikke. Men dem af os som har gået og ventet på spillet med længsel, har haft krydsede fingre, for at netop Killzone ville slå Halo 1+2 i at være det bedste FPS til konsol.




Måske har du hørt om Killzone, måske ikke. Men dem af os som har gået og ventet på spillet med længsel, har haft krydsede fingre, for at netop Killzone ville slå Halo 1+2 i at være det bedste FPS til konsol. Om det lykkedes eller ej, vender vi tilbage til.



Spillet er blevet til i det eksotiske Holland, hos udviklerholdet Guerilla. Her har der sat en lille gruppe folk, med en vision og en brændende kærlighed for spil. Dette fornemmer man allerede i introen til Killzone, som ikke bare er flot, den slår i stil og fremtoning mange Hollywood produktioner. Det er dog let at blive forblændet af introer, som tit lover mere end de kan holde. Men inden man ser sig om, står man og kigger over kanten i en skyttegrav. Der hænger en tyk røg over hele slagmarken, og man ikke se langt. Men med et, dukker der et par gule øjne op, og der følger mange flere. Disse gule øjne tilhører Helghast soldaterne, som er spydspids for en fraktion som her løsrevet sig fra ISA sammenslutningen. Helghast fraktionen har det simple mål, at overtage herredømmet over alle i kolonien Vekta. Heldigvis er Guerilla sluppet godt fra denne i starten lidt tynde historie, og i stedet for at falde i de huller som mange udviklere rammer, snor historien i Killzone sig hele tiden op ad, og på intet tidspunkt mister man interessen for plottet. Det er ikke tit at en historie har underholdt undertegnede så meget, som det er tilfældet her.


Når vi kommer til det visuelle, er det i høj grad et spørgsmål om smag. For hele spillet er holdt i mørke farver, og kun sporadiske stærke farve hist og her. Nogle vil nok mene at det bare er for dystert, og mørkt, men jeg er vild med det. Det virker både realistisk, og så afspejler det den afmagt befolkningen har, og den ondskab som Helghast fraktionen udøver. En anden ting som udviklerne har gjort lidt anderledes, er at der ikke er lagt vægt på store scenerier, men i stedet gjort det mere trangt og småt. Det betyder også at hele gameplayet lægger op til mere rolig fremmarch, end Arnold stilen, hvor man bare fyre 3 millioner bønner af, og så er det slut. Men også figur animationerne er fede, og især Helghast soldaterne er flotte. De er klædt i mørkt, bærer en gas maske og så skinner deres øjne orange. Det giver en fed effekt når man i et mørkt rum, kun har se et par øjne som bevæger sig rundt.

En anden grafisk ting som betyder noget for gameplay er våbnene. Eller rettere, ladning af våbnene. For godt nok ser det fedt, og ultra realistisk ud når man maser et nyt magasin i sit maskingevær, men det tager tid. Og det gør nas at skulle lade sit våben midt i en ildkamp. Derfor skal disse også times præcis, ellers er man hullet som en schweizerost på få sekunder. For lige at blive ved våbnene, så har Guerilla valgt, at på trods af at spillet foregår i en nær fremtid, at glemme alt om laser våben og andet pjat. I stedet benytter man projektil våben i alle afskygninger, for at bane vejen igennem de mange fjender. Og man føler altså at man laver betragteligt mere skade med en pumpgun, end med en laser riffel når man trykker på aftrækkeren. Hvor grafikken på næsten alle fronter imponere, er lyden en lidt mere blandet fornøjelse. Musik er der ikke rigtig noget af inde i spillet, hvor hele lydsiden er lagt på våbnene, stemmer og diverse andre lyde som fremkommer i under krig. Men i menuerne er det Prags symfoniorkester som lægger instrumenter til, og det virker godt, næsten storslået. Der er desuden en del cutscenes, her er stemmeskuespillet rigtig godt, hvilket man desværre ikke kan sige om stemmerne i selve spillet, som hurtigt bliver en lind strøm af gentagelser.

Styringen er rigtig lækker, og Killzone er en af de sjældne beviser på at et FPS spil godt kan spilles med en pad, frem for mus og tastatur. Tempoet i spillet er ikke vildt, men det er kun godt. For hele vejen igennem spillet bygges der stemninger og små klimakser op. Længere inde i spillet kobles der igennem historien flere personer på, så til sidst kan man vælge mellem 4 forskellige personer, som hver har deres styrker og svagheder. Sværhedsgraden ligger i den lidt højere ende, dog uden at være fortvivlende. Men hvis man mod al forventning føler at man ikke får nok modstand af den kunstige intelligens, er der mulighed for at gå online, og udkæmpe heftige slag der. Det skal dog lige siges, at spillet nok ikke er for de allermindste, og de 16+ som spillet er blevet censureret til, er slet ikke skudt ved siden af.

Spillet er ude allerede nu, og man skal kun opfylde 2 krav for at købe spillet. Man skal eje en Playstation 2 og så skal man kunne lige gode spil. For Killzone ligger så absolut lunt i svinget, til at mænge sig med den absolutte elite. Måske blev det ikke den Halo killer mange havde håbet på, men personligt var jeg mere underholdt af Killzone end jeg var af både Halo og Halo 2. Men det er igen en smagssag. Men hvorom alting er, så er Killzone nok noget af det flotteste vi kommer til at se på en Playstation2, for maskinen er blevet presset helt ud til tåspidserne. Men historien og de mange lækre design valg som der er i spillet, gør at Killzone får alle anbefalinger herfra.


Torsdag d. 9 december 2004 af: Henrik Wahlqvist

Del denne historie på facebook

Der er ikke tilføjet nogen kommentarer.
Du skal være logget ind for at skrive kommentarer.
Log ind Tilmelding
Tip en ven:

Modtagers e-mail: Din e-mail:

Besked: