Din email adresse:
Hvor sætter du dit kryds ved næste valg?
Socialdemokraterne
Radikale Venstre
Det Konservative Folkeparti
SF - Socialistisk Folkeparti
Kristendemokraterne
Dansk Folkeparti
Venstre
Liberal Alliance
Enhedslisten
Ved ikke
3687 har stemt.

Anmeldelse: "Årbog for Feinschmeckere 2004"


Kategori: Gadgets

"Årbog for Feinschmeckere" er det ultimative magasin til folk, der lever i livets fastlane, hvor man ikke spekulerer på regninger og girokort. For alle vi andre dødelige er det magasinet, der giver sved på panden, savl i mundvigen og fylder os med misundelse og materiel begær.




I slutningen af 2003 udkom ”Årbog for Feinschmeckere” for andet år i træk, og som selvproklameret livsnyder var der ingen tvivl om, at undertegnede blev nødt til at investere de sølle 148 kroner for at få fingrene i et gedigent opslagsværk i livsnydelse af fineste karat. Nuvel, det er naturligvis de færreste af os, der rent faktisk har råd til at købe produkterne i ”Årbog for Feinschmeckere”, men der er heldigvis intet til hinder for, at man drømmer sig en tur til Bora Bora, at man fantaserer lidt om at sætte nøglen i tændingslåsen på en Spyker C8 eller at man ”bare” ønsker at få sit nye jakkesæt skræddersyet hos James Bonds foretrukne, italienske skrædder.



Historien bag årbogen
2003-udgaven af ”Årbog for Feinschmeckere” blev til på initiativ af chefredaktør for ”Penge & Privatøkonomi”, Ole Høy Hansen, som sammen med sin layoutchef og redaktionschef blev enige om at samle alle årets ekstravagante og eksklusive nyheder i et lækkert magasin.
Resultatet blev til ”Årbog for Feinschmeckere”, som – kort fortalt – er netop et opslagsværk i de lækreste og mest eksklusive nyheder indenfor en række områder: vine, ure, biler, rejser, indretning, teknik, beklædning og gastronomi m.fl. Derudover er der i hver årbog en række artikler om eksklusive emner, som alle blærerøve og livsnydere bør vedkende sig lysten til at udforske. I 2003 kom magasinet omkring så væsentlige emner som fyldepennens historie og skabelse, hemmeligheden bag de eftertragtede cubanske cigarer, et indblik i køreglæden og teknikken i en Porsche samt en baggrundshistorie om hvordan fagfolkene hos ”Purdey” i London laver verdens bedste og mest eksklusive jagtvåben. Nu skal denne anmeldelse ikke udvikle sig til en ode til 2003-udgaven, men undertegnede kan forsikre interesserede læsere om, at der er mange timers spændende, lærerig og ikke mindst misundelsesværdig læsning i ”Årbog for Feinschmeckere 2003”, som i øvrigt har undertitlen ”- og andre med hang til god kvalitet”.

Artiklen her skal derimod kigge nærmere på nogle af de emner, som der bliver taget op i 2004-udgaven, som naturligvis er lavet i samme lækre kvalitet som forgængeren. Siderne er kraftige og dejlige at bladre i, layoutet er helt i top og de talrige illustrationer er – ligesom produkterne selv – en fornøjelse at kigge på.

Eksklusive nyheder...
Pris: 2,1 mio. kr.
I dette års udgave er der ligesom i 2003-udgaven en oversigt over de bedste og mest mindeværdige nyheder indenfor en række områder, der alle bør have den sande feinschmeckers interesse. Man kan blandt andet blive klogere på det nyeste ur, der kommer ud fra den celebre Frank Müller-fabrik i Geneve. Revolution 2 hedder uret og nyskabelsen er en særdeles avanceret tourbillion (som er den tekniske applikation, der sikrer at mekaniske ure går så præcist som muligt), der roterer både vandret og lodret. Denne tekniske finesse sikrer angiveligt uret imod tyngdekraftens uheldige påvirkning af det automatiske urs præcision – en påvirkning, der ellers kan betyde op til adskillige sekunders forskydning på årsbasis. Prisen for at få et af de hidtil mest komplicerede armbåndsure er så også til at tage at føle på: omkring 2,1 millioner kroner.

Under 2003’s nyheder indenfor automobiler forbløffes man blandt andet over at læse at der snart ruller en ny Bugatti-model på gaden med tilnavnet ”Veyron”.
Bugatti Veyron
Ikke alene er der tale om et meget smukt køretøj, men under motorhjelmen ligger der 1001 hestekræfter og venter på at blive taget i brug. Til sammenligning orienteres læserne om, at der i fantastiske biler som Ferrari F50 og McLaren’s Formel1-racer ”kun” er knap 700 hk. De mange hestekræfter er resultatet af Ferdinand Piëchs (direktør for VW, som har købt det hedengangne Bugatti-mærke) krav om, at den nye model skulle have en tophastighed, der kunne hamle op med Porsche 917’eren – godt 400 km/t.

Den sidste nyhed, der finder sin vej til denne anmeldelse er taget fra magasinets Globetrotter-sektion.
Flyv godt!
Heri berettes der nemlig om flyselskabets Virgin Atlantics seneste tilbud i kampen om at vinde de passagerer, der gerne vil betale en hel del ekstra for at få luksus i 10.000 meters højde. Flyver man på Virgin Atlantics ”Upper Class” bliver man kørt til og fra lufthavnen i limousine – ganske vederlagsfrit – og når man er ankommet til Heathrow bliver man checket ind i en lounge, hvor der er gratis frisør, putting green, privat musikrum mm. På selve flyrejsen bliver man også forkælet i en helt ekstrem grad. Der er en gedigen bar med en stewardesse som bartender (naturligvis), der tilbydes nakkemassage af den medflyvende skønhedsterapeut og så er der lange og brede senge med ægte madrasser, så man ikke går glip af skønhedssøvnen.

Artiklerne i ”Årbog for Feinschmeckere 2004” er bestemt heller ikke at kimse af. De fleste af dem er spændende, relevante og særdeles omfattende og dybdegående med masser af underfundige detaljer. Artiklerne er – ligesom resten af magasinet i øvrigt – holdt i en underholdende tone, der gør det til fornøjelig og let læsning. Det bevirker også, at selv hvis man ikke har en brændende interesse for fx urmagere og deres arbejde, bliver man ganske betaget af at læse om den schweiziske urmager Peter Baumberger, der har brugt adskillige millioner på at genetablere det engang stolte mærke ”Urban Jürgensen, Copenhagen” eller på at læse om hvordan en række udenlandske slotte og herregårde er blevet forvandlet til små idylliske hoteller i den absolutte spitzeklasse. De øvrige artikler omhandler en række vidt forskellige emner: de bedste vine fra Bourgogne, den fantastiske fortælling om Audi med et portræt af alle modellerne, historien om Tivolis stræben efter at få en restaurant med Michelin-stjerner samt et indblik i Louis Vuitton og det solide håndværk, der ligger bag hver kuffert.
Desuden kommer årbogen omkring Ray & Charles Eames’ designperler, den tager et smut til Italien og beskriver et besøg hos verdens bedste skrædder og sluttelig givet magasinet et bud på fem skarpe nyheder fra nogle af verdens bedste producenter af golfudstyr. Alt i alt et meget varieret udbud af artikler, der sikrer, at der er læsning til enhver feinschmecker-smag, så man kan roligt hive årbogen frem næste gang man skal imponere gæsterne, for der skal nok være noget, der falder i deres interesse.

Skal man putte lidt malurt i bægret, så skal det nævnes, at antallet af reklamer er steget en smule i den nyeste udgave. Det er lidt en skam, at de første fem sider skal være fyldt med annoncer, men på den anden side: når annoncørerne er ”B&O”, ”Paustian” og ”Bentley”, så gør det egentlig ikke så meget. Det er den slags annoncører, der fylder hele magasinet, hvormed man får en følelse af, at indhold og annoncer smelter sammen. Normalt ville undertegnede ikke bryde sig om denne sammensmeltning af interesser, men lige netop i et værk som ”Årbog for Feinschmeckere”, så gør det faktisk slet ingenting, at man bliver fristet af såvel artikler som annoncer.

Konklusion
Visse personer vil måske nok mene, at sådanne udgivelser er formålsløse og kun har ét formål; nemlig at fungere som skjult reklame for en række internationale konglomerater, der i forvejen vælter sig i penge. Til det er der ikke andet at replicere med end et saligt: ”tjah”. For man skal naturligvis ikke give sig i kast med et magasin som ”Årbog for Feinschmeckere”, hvis man ikke har lyst til at blive fyldt med misundelse og en lille smule harme, når man ser hvor dyrt og eksklusivt ting kan laves. Har man derimod den rette indstilling når man slår op på side 1 af det digre værk, så bliver man til gengæld heller ikke skuffet af det overflødighedshorn af luksus, blær og livsnydelse, der vælter ud i øjnene.

Bogen er udgivet på forlaget ”Høy, Rahbek & Rovsing” og kan købes i de fleste boghandler. Som en ekstra service overfor BOSSMANs læsere kan det fortælles, at hvis man tilmelder sig ForbrugerLiv.dk (hvilket er gratis), kan man benytte sig af et særdeles fordelagtigt tilbud, hvor man får 2003-udgaven med i købet hvis man bestiller 2004-udgaven igennem ForbrugerLiv.dk. Udover de 148 kroner for magasinet betaler man blot 48 kroner i porto.

Go’ fornøjelse med læsningen…


Tirsdag d. 27 januar 2004 af: Kristobal Okselio

Del denne historie på facebook

#1 (af 1 kommentarer)
28-01-04 17:22:48
Bitter Sport

Kommentarer: 6

Federen artikel hr. Okkles, "Rutinen" lever i bedste velgående...:D

Kan det undre nogen at jeg lige har bestilt min bog for 5 min. siden.
Du skal være logget ind for at skrive kommentarer.
Log ind Tilmelding
Tip en ven:

Modtagers e-mail: Din e-mail:

Besked: