Anmeldelse: Motorsavsmassakren

En flok teenagere er på vej i bil gennem Texas. Undervejs samler de en blodig og forvirret blaffer op, der ikke er helt tilfreds med, at de kører i den retning, hun kom fra. Hun pløkker knoppen af sig selv, og det bliver startskuddet til en bizar nat...

Det er sæson for genindspilninger, og da der har vist sig at være penge i skidtet, fortsætter den tendens nok en rum tid. I denne ombæring er det Tobe Hoopers gamle kultfilm fra 1974, "The Texas Chainsaw Massacre", der er kommet en tur i mainstreammaskinen. Den oprindelige film var så nyskabende horribel, at folk i stort antal forlod biograferne under filmen. Men jeg tør godt garantere, at noget lignende ikke gentager sig med 2003-udgaven.

Resultatet af anstrengelserne er dog blevet et ganske habilt remake, der ligger tæt op af originalen med hensyn til handling - men bestemt ikke i form. I tråd med tiden er tempoet lige twistet en omgang, og det mærkes, at filmen er lavet med en større pengetank i ryggen. Originalen blev optaget på et latterligt lavt budget og bød på kornede billeder, hvorimod genindspilningen er en sand visuel fornøjelse. Kameravinklerne er lækre, og scenografien er heldigvis hamrende ulækker med masser af støv, blod og andre skumle væsker.

Filmen er et symptomatisk eksempel på, at Hollywood lider af mangel på gode manuskripter, men derimod vælter sig i fabelagtige filmhåndværkere. "Motorsavsmassakren" er tæskeflot, men oser samtidig af klichepræget rutinearbejde. En del af klicheerne kan dog med god vilje bortforklares som referencer til andre film i genren.

Instruktøren har fx overtalt den gamle fortællerstemme Larroquette til også at lægge uhyggelig stemme til den nye udgave. Og redaktøren på den nørdede undergrundsfilmside www.aintitcoolnews.com , Harry Knowles, får sig en cameo som afkappet hoved.

Blandt referencerne finder vi også en hilsen til "Blair Witch Project" i form af slagterhuset "Blair Meat" og fundet af nogle morderiske filmoptagelser i starten af filmen. Markedsføringen af de to film minder også en del om hinanden, idet der spilles meget på, at historien er autentisk - hvilket må siges at være en sandhed med alvorlige modifikationer.

I den nye film er volden langt mere udpenslet og blodig - det er nærmest blevet en slasherfilm. Her havde den oprindelige film større forståelse for antydningens kunst. Dog har filmen bevaret det skræmmende element, at vi ikke får meget at vide om baggrunden for galskaben. Vi befinder os simpelt hen i et samfund, hvor alle er gået skingrende bananas.

Jeg er egentlig ked af at indrømme det, men den gamle udgave virker faktisk lidt tam i sammenligning med den nye. Ingen tvivl om, at den gamle stadig har sin berettigelse - ikke mindst på grund af den betydning, den fik for genren. Men den nye er simpelt hen bare blodigere, mere morbid og med flere overraskende kameragange.

Hovedpersonen Jessica Biel er som sædvanlig gudesmuk, og instruktøren udnytter da også enhver chance til at gennemvæde hendes hvide trøje. Derudover er det ikke for skuespillets skyld, at man kan skal se filmen. Mange af bifigurerne er dog ganske pudsige, og især R. Lee Ermey er værd at fremhæve for sin udgave af en alkoholisk psykotisk politisherif.

Åbningsscenen lægger lovende og kreativt ud, bl.a. med en fantastisk kameragang gennem hovedet på det første offer. Men hvorimod de flotte billeder følger filmen ud, mister handlingen til gengæld pusten efter en times tid. Det bliver til ren menneskejagt, og det er ærlig talt en anelse kedeligt og forudsigeligt. Suspensen kikser, og filmen ender fladt. Derfor bliver det kun til tre oversavede klaptræer.

Specielt fra filmen:
Trivia: Gunnar Hansen, der spillede monsteret Leatherface i den oprindelige film, takkede nej til en cameorolle i filmen. Til gengæld er han ved at indspille en ny film ved navn "Chainsaw Sally".

Peter Bjerre Rosa / Filmnet.dk