Din email adresse:
Hvor sætter du dit kryds ved næste valg?
Socialdemokraterne
Radikale Venstre
Det Konservative Folkeparti
SF - Socialistisk Folkeparti
Kristendemokraterne
Dansk Folkeparti
Venstre
Liberal Alliance
Enhedslisten
Ved ikke
3687 har stemt.

Anmeldelse: De Fem Benspænd


Kategori: Kultur og sport

DE FEM BENSPÆND er instruktøren Lars von Triers forsøg på at ryste veteranen og kollegaen Jørgen Leth i hans filmiske grundvold! Filmen tager udgangspunkt i en af Jørgen Leths gamle kortfilm, ”Det perfekte menneske”.




I 1967 lavede Jørgen Leth en af sine eksperimenterende kortfilm, ”Det perfekte menneske.” Den kortfilm har Lars von Trier set over 20 gange, og han synes, at den er en af Leths bedste. Derfor er denne kortfilm udgangspunktet for de udfordringer, de planlagte benspænd, som Lars von Trier i år 2000 og tre år frem udfordrer kollegaen med. Jørgen Leth spiller rollen som den artige elev, der vil gøre alt for at stille sin drillesyge og urimelige lærer von Trier tilfreds.



En af reglerne i det første benspænd er, at hver klip maksimalt må være 12 frames (omkring et halvt sekund). En anden regel er, at den skal optages på Cuba, en lille "kunne det ikke være sjovt"-indskydelse, da Leth bor på Haiti, men aldrig har været på Cuba. Lars von Trier stikker hovedet ud af døren og råber ned af gangen: ”Har vi råd til det?” Det har Zentropa, eller rettere det har de med støtte fra Det Danske Filminstitut. Jørgen Leth lusker tænksomt af sted. Han mener ikke, at det kan lade sig gøre, men det kan det, og den første film, det første benspænd, gennemføres med bravour, må en meget ærgerlig von Trier erkende.


Benspænd nummer to udvikler sig til at vise menneskets ondskab, et emne von Trier elsker at beskæftige sig med. Foran et af verdens fattigste folk sidder Leth, som selv spiller rollen som det perfekte menneske. Scenen, hvor Claus Nissen i den originale film indtager det perfekte måltid, bliver genskabt midt på gaden til skue for mennesker, der dagligt kæmper for at overleve.



Det er perverst at se på, og selv om Leth selv lider over og under denne scene, er det utilgiveligt. Det er bare en film, hvorfor torturere fattige folk for at opnå et filmresultat, for at stille lillemand (von Trier) tilfreds?

Det tredje benspænd bliver en tynd kedelig ligegyldighed i forhold til de to første. Fjerde benspænd skal laves som tegnefilm, et emne ingen af de to instruktører har beskæftiget sig med før.

Der bliver skøjtet hen over, hvor svært det er, og hvor lang tid det egentligt tager at lave bare et enkelt minuts animation. Den lille bid af filmen, vi får lov at se som tegnefilm, er helt fantastisk flot, men det lader ikke til at imponere nogen. Da resultatet skal vises for den kritiske lærer, er Leth der ikke engang, men forsvarer sit værk over telefonen flere hundrede kilometer væk.

Trier annoncerer, at han selv vil tage sig af det femte og sidste benspænd, men det virker nu som om, at det har været planen hele tiden.



Lars får Jørgen Leth til at indtale en voice-over (fortællerstemme), hvor han selv bliver fremstillet som det perfekte menneske i forfald. Men denne gang er det ikke Leth som skuespiller. Filmen består af klip, som dokumentarholdet har lavet af Leth under indspilningerne til de forrige benspænd.

Lars von Trier har endnu engang trukket andre rundt i manegen for at finde ind til kernen af det mærkelige væsen, der er Lars von Trier. Det er da også helt fint, men det behøver alle vi andre vel ikke at skulle være vidner til - og endda betale en biografbillet til. Eller hvad?

Jeg vil til hver en tid foretrække at se Jørgen Leths originale film fra 1967. Hvis det ikke er noget, er von Triers mesterværk "Dogville" lige kommet på DVD.

Peter Bjerre Rosa / Filmnet.dk



Fredag d. 21 november 2003 af: Filmnet.dk

Del denne historie på facebook

Der er ikke tilføjet nogen kommentarer.
Du skal være logget ind for at skrive kommentarer.
Log ind Tilmelding
Tip en ven:

Modtagers e-mail: Din e-mail:

Besked: