Anmeldelse: Bad Boys II

Med Bruckheimer og Bay ved roret er citronen twistet ti omgange mere end normalt. Skarpe replikker og smadrede porscher fyger frem og tilbage i denne vellykkede actionkomedie.

Will Smith og Martin Lawrence er efter otte år tilbage som slemme drenge i en ny omgang uforpligtende filmeksplosioner for drengerøve. Det er endnu engang d'herrer Bruckheimer og Bay, der står bag, så der er ikke sparet på noget.

Historien er ikke værd at spilde krudt på. Det handler kort sagt om bang og bum, og der bydes ikke på nogen overraskelser undervejs. Filmen bæres derimod af den heftige kemi mellem Smith og Lawrence - og ikke mindst af en række stunts i en klasse, vi sjældent ser.

Will Smith er som sædvanlig veloplagt og charmerende, og Martin Lawrence er for en gangs skyld til at holde ud at se på. Det klæder ham med en lidt mørkere og mindre skabet rolle. Filmens kvindelige modstykke udgøres af Gabrielle Union, som spiller overraskende godt. Hun kunne for nylig opleves i en lignende film, nemlig Jet Lis "Cradle 2 the Grave", og de to roller minder egentlig om hinanden. Filmens skurk udgøres af svenske Peter "Hamilton" Stormare, og han er et fremragende valg. Jeg gad godt se ham i en endnu dystere skurkerolle uden plathederne, der naturligt følger med i "Bad Boys 2".

Filmen er lanceret som en actionkomedie, men humoren består udelukkende af en endeløs række oneliners, der efterhånden bliver mere anstrengende end morsomme. Filmens store fokus ligger på actionscenerne, der i vanlig Bruckheimer-stil er overdådige. De herligt velkoreograferede biljagter i filmen overgås kun af Matrix Reloaded - og det siger ikke så lidt.

Kameragangene er lækre - men næsten for meget af det gode. Det hugger fokus fra handlingen, når kameraet er så opsat på at svæve rundt om aktørerne i et til tider vanvittigt tempo.

Enhver form for realisme er naturligvis smidt væk. Biler flyver i bogstaveligste forstand om ørerne på det i betænkelig grad velklædte makkerpar. "What are you? A cop or a model?" bliver der spurgt på et tidspunkt i filmen, og den kommentar rammer plet. Filmen er ekstremt velpoleret, og det er dens svaghed. Vores helte er praktisk talt udødelige og møder enhver modstand med en irriterende overlegen lethed. Man føler, at hver eksplosion kun finder sted for at gøre plads til en god oneliner.

Det samme var i øvrigt tilfældet med "Dødbringende Våben 4", hvor det hele også hurtigt gik op i hat og briller. Javist er det sjovt at høre filmenes hovedpersoner pingponge kækt med hinanden, men når de fremstår som hævet over handlingen, er der noget galt.

Filmen bliver også for lang. Hele 147 minutter må vi trækkes med det ene rablende stunt efter det andet. Selvom det kan lyde tiltalende, bliver det for meget af det gode. Et spinkelt plot med et simpelt og overfladisk persongalleri kan simpelt hen ikke bære mere end halvanden time, hvis man spørger mig. Det bliver derfor til tre klaptræer, men fans af genren må for min skyld gerne smide et skarpladt klaptræ oveni.

Peter Bjerre Rosa /Filmnet.dk

Tirsdag d. 14 oktober 2003 af: Filmnet.dk