Din email adresse:
Hvor sætter du dit kryds ved næste valg?
Socialdemokraterne
Radikale Venstre
Det Konservative Folkeparti
SF - Socialistisk Folkeparti
Kristendemokraterne
Dansk Folkeparti
Venstre
Liberal Alliance
Enhedslisten
Ved ikke
3687 har stemt.

Hvorfor bliver jeg tykkere og tykkere?


Kategori: Krop og velvære

Det spørgsmål er vi mange, der har stillet os selv, især i takt med at tidens tand har gnavet på kondition og udseende, og fedtdepoterne støt og roligt øges.




Er det fedt at blive ældre?
Det spørgsmål er vi mange, der har stillet os selv, især i takt med at tidens tand har gnavet på kondition og udseende, og fedtdepoterne støt og roligt øges. Stofskiftet bliver langsommere med alderen, så det er vel helt naturligt? Det er den gængse floskel, der måske trøster, men i hvert fald ikke hjælper dig på vej til en løsning af problemerne. Men hvad er stofskiftet egentlig, og hvad pokker kan vi gøre for at holde det oppe i omdrejninger?


Den fede forklaring
Du bliver tyk fordi, du spiser for meget - Amen! Den tror næsten alle på, men faktisk er der mange, der kun spiser rimelige mængder og alligevel konstant bliver tungere og tungere. En helt anden mulighed er, at du bliver tyk, fordi din krop ikke forbrænder fedt nok. Det er i langt de fleste tilfælde det, der er sagens kerne. Og så nytter det ikke at spise mindre, for det gør kun problemet værre. For når du spiser mindre, så omprogrammerer du dit stofskifte til at klare sig med endnu mindre mad. Så når du er færdig med kuren, har du tunet din krop til at blive endnu bedre til at akkumulere fedt. Dyden bærer på denne måde straffen i sig selv.....

Hvordan får vi så kroppen til at genvinde sin evne til at forbrænde fedt i et fornuftigt omfang? Der er mindst tre gode måder

     Få flere muskler
     Rør dig mere
     Spis en kost, der optimerer fedtforbrænding

Og jo flere af disse værktøjer, vi bruger, jo hurtigere kan vi løse problemet.


Flere muskler
Fedtvæv forbrænder praktisk taget intet energi, mens muskelvæv forbruger masser af energi, læs fedt. Dette sker, også selv når du slapper af og endda sover. Så hvis du styrketræner og opbygger din muskelmasse, så opnår du automatisk en mulighed for at foretage større overtræk på madkontoen, da din krops energibehov bliver større. Så dette er en god mulighed, men det kræver længere tids ihærdig indsats og vedblivende motivation.

Man skal også være opmærksom på, at efter de tredive år begynder vores muskelvæv helt naturligt at aftage. Det er der en af flere grunde til, at vi lægger os ud med alderen, da vi simpelthen har en mindre ”ovn”: Vores muskelvolumen svinder ind - med mindre vi gør en aktiv indsats for at holde det ved lige.

Selv om du måske ikke ligefrem er til styrketræning, så bør du seriøst overveje det næste værktøj - mere motion.


Rør dig mere
Ja, den er god med dig, siger du nok, hvis du har studeret tabellerne over, hvor meget energi motion forbruger. De siger sådan i store træk, at man skal løbe så stærkt som en hest kan rende i op mod fjorten dage for at forbrænde én Yankiebar.... Så det er altså spild af tid at motionere, for resultaterne er få og små? Det var faktisk min egen indstilling, indtil for få år siden. Men der er alligevel håb for os dovne.

Motion forbrænder selvfølgelig energi, og jo mere du rører dig, jo mere fedt forsvinder. Men det er faktisk ikke den vigtigste grund til at røre sig. Ja, jeg vil gå så langt som til at kalde det en forholdsvis ligegyldig, men behagelig sideeffekt. Det væsentligste er, at motionen aktiverer en række biokemiske budbringere i din krop. Disse kemiske budbringere fortæller dit aldrende skrog mindst tre ting:

Det første budskab er at din krops evne til at fortælle dig, at du er mæt og derfor har spist nok, bliver bedre, i takt med at du rører dig mere og mere. Man siger, at din naturlige appetitregulering genskabes.

Det andet budskab er det modsatte, som slankekuren sender din krop: Motionen signalerer, at du har behov for at øge ilden i de små ”ovne”, der tryller fedt om til energi inde i alle dine celler. Og det rigtig glade ved denne mekanik er, at budskabet ikke kun bliver sendt, mens du rør dig. Nej, det fortsætter lang tid efter motionen er stoppet. Det gælder blot om at sende den besked hyppigt og vedblivende til din småt opfattende krop, der desværre skal have det gentaget og gentaget.


Motionens tre hellige bud
Så din motion skal leve op til tre krav, før kroppen fatter, hvad det er, du er ude på. Den skal være hyppig, tilbagevendende og langvarig. Det vil sige:

1. Du skal motionere flere gange ugentligt og ikke mindre end tre gange, hvis du vil se resultater.
2. Du skal blive ved - én uge nytter ikke meget - vi snakker om flere måneders indsats.
3. Du skal være i gang længere end en halv time og helst det dobbelte.

Jamen er det ikke urealistisk og umenneskeligt, er så spørgsmålet? Nej, ikke nødvendigvis - faktisk tværtimod er svaret. For på grund af ondsindede og småperverse fittnesguruer og idrætslærere er vi - eller i hvert fald undertegnede - blevet skolet til at sætte lighedstegn mellem motion og benhårdt sveddryppende slid. Og det er simpelthen ikke nødvendigt for at opnå stofskifteforbedringen.

En rask gåtur, en cykeltur i moderat tempo, en runde golf på fire timer er alle optimale motionstyper, hvis vi har slankehatten på. Blot du lever op til de tre krav, der blev nævnt før. Så du kan se, at det vigtigste er, at motion er behagelig og morsom. Med tiden bliver motionsmønsteret en indarbejdet del af din hverdag. Det er så ikke længere en sur pligt, men en aktivitet, der giver dig livsglæde og energi.


Det tredje budskab - insulinresistens
Motionen sendte som nævnt tre budskaber. Det tredje er en slags reparationsordre til dit stofskifte. En besked om, at den ikke længere skal lave mad om til fedt, men derimod til energi. For det er måske i virkeligheden kernen i dit vægtproblem. Din krop er på grund af dine sløje kostvaner, din fysiske inaktivitet og din tiltagende alder blevet en smule degenereret. Ja, vi kan lige så godt indrømme det: Vores moderne overdådige og smådovne livsstil er langt fra, hvad moder natur egentlig havde tiltænkt os mennesker. Og det har sin pris.

Vi må nu desværre blive en smule biokemiske, men til gengæld vil du forstå din krop bedre. Så hæng på lidt endnu. Du skal lære noget om blodsukker og insulin - to sider af den samme mønt.


Blodsukker og kulhydrater
Når du spiser kulhydrater, så stiger dit blodsukker. Kulhydrater findes eksempelvis i brød, sukker, ris, pasta og kartofler. De er også i alle grøntsager, men her er de af en anden og gavnlig type - mere om det lidt længere fremme.

Kort sagt, så stiger dit blodsukker umiddelbart efter, du har spist en skive brød. Men sukker kan være et farligt stof i blodet, hvis det ikke holdes indenfor snævre fastlagte rammer. Bliver det for lavt, bliver du træt, irritabel og sulten. Bliver det for højt, kan du risikere at gå i chok. Så gennem millioner af års naturlig udvikling er din krop blevet forfinet til en fantastisk virkende mekanisme, der kan holde blodsukkeret indenfor snævre grænser. Her kommer insulinen ind i billedet, da det er insulinproduktionen, der styrer denne fine ligevægt.

Men vores livsstil er desværre som skabt til at sabotere denne livsvigtige automatik. Vi spiser mere og mere kulhydrat og vel at mærke kulhydrat af den type, der giver vores blodsukker et ordentligt kick - det stiger lynhurtigt, og vi æder flere og flere søde ting. Mere og mere brød og pasta. Det sætter insulinstyringen på konstant overbelastning. Og det kan ingen maskine - selv ikke Vorherres eget design - holde til i længden. Så kæden hopper af, og det viser sig ved, at du nu har et konstant forhøjet insulinniveau.

Det har to uheldige konsekvenser. Den ene er, at du bliver energiforladt og sulten og selvfølgelig begynder at spise igen kort tid efter et måltid. Den anden er, at din fedtforbrænding stopper. Så du er inde i en ond cirkel, hvor du spiser mere og mere, og du bliver dårligere og dårlige til at forbrænde fedtet. Samtidig bliver din insulinstyring sløjere og sløjere. Du er nu godt på vej mod sukkersyge og hjerteproblemer. Din krop er blevet insulinresistent - altså mere eller mindre uimodtagelig for alle insulinens gode egenskaber.


Bryd den onde cirkel
Denne cirkel kan slå dig ihjel og er i hvert fald med til at kappe mange gode år af dit liv. Så den skal brydes. Motion er én af måderne at stoppe denne dødsspiral på. Den anden måde er at lægge din kost om. Skær ned på kulhydraterne - vel at mærke dem, der får dit blodsukker til at gå i selvsving.

Denne type kaldes for ”hurtige kulhydrater”, og de vigtigste fødevaregrupper, der rummer dem, er sukker, brød, pasta, ris og kartofler. Til gengæld er der ingen grund til at skrue ned for de langsomme kulhydrater, der typisk kommer via frugt og grøntsager. Du kan i mange bøger eller på Internettet finde tabeller over, hvor hurtigt disse kulhydrater påvirker dit blodsukker. Se efter tabeller over det, der hedder ”glykemisk indeks”. Jo lavere indeksværdi, jo mindre skadelige er disse fødevarer for din blodsukkerstyring og dermed for din krops evne til styre vægten.


Omegametoden
Det var en ordentlig bid teori. Faktisk fylder forklaringen en hel bog, hvis man virkelig vil forstå sin krop og lægge sine madvaner om, så man kan holde sig rask og fuld af energi - ikke blot i en måned, men resten af sine dage. Det kan du læse mere om sammen med masser af lækre madopskrifter i min nye bog: ”Lev fedt, Bliv Slank - Omegametoden”. Det er en praktisk og letfattelig vejledning i, hvordan du lægger din livsstil om, så du kan nå dine mål - både dem der kan ses på badevægten, og dem der føles på livskvaliteten. Se også nærmere på websitet www.omegametoden.dk


(Copyright Niels Ehler 2002 - Alle rettigheder forbeholdes)


”Lev fedt, Bliv slank - Omegametoden”. Skrevet af Niels Ehler og udgivet på Gyldendal i maj 2002. Pris 169 kroner. Fås i alle boghandler og på nettet.










Download 1. kapitel fra bogen i pdf-format eller som HTML-format.
(Begge filer er pakket med WinZip, som gratis kan hentes hos www.winzip.com - vælg ”Evaluation Version”)

- Du kan naturligvis også læse kapitlet direkte her på BOSSMAN ved at klikke her!


Lørdag d. 29 juni 2002 af: Niels Ehler

Del denne historie på facebook

Der er ikke tilføjet nogen kommentarer.
Du skal være logget ind for at skrive kommentarer.
Log ind Tilmelding
Tip en ven:

Modtagers e-mail: Din e-mail:

Besked: