Anmeldelse: Det Hemmelighedsfulde Selskab

Endnu en filmatisering af en tegneserie, og denne gang med ingen ringere end Sean Connery i hovedrollen som den legendariske Allan Quartermain der denne gang sættes i spidsen for en gruppe af de mest berygtede personer, verdenslitteraturen har set...

Endnu en filmatisering af en tegneserie, men denne gang drejer det sig ikke om de elskede Marvelhelte. The League of Extraordinary Gentlemen som forlægget hedder og som tillige er filmens titel på originalsproget, er skrevet af den legendariske Alan Moore, som tidligere har lavet den fænomenale Watchmen.

Manuskriptforfatteren er også ganske velrenomeret i tegneseriebranchen, James Robinson stod bag den fortrinelige Starman som i halvdelen af sin levetid var tegnet af danske Peter Snejbjerg. At cinematografien også er dansk, nemlig af Dan Laustsen hjælper bare ikke, for filmen er af ganske middelmådig karaktér. Det er svært at sige hvorfor, for filmen synes at have alle ingredienserne til et godt actionbrag ...
Det er ellers den store ammunition der tages i brug for at få folket i biografen; Sean Connery som stadig er lige sej er velvalgt til rollen som den ultimative hvide eventyrer, og han er omgivet af et glimrende og noget yngre cast. Stuart Townsend, Jason Flemyng og Richard Roxburgh (hertugen fra Moulin Rouge) er bare et par af de glimrende navne som endnu ikke har nået deres fulde potentiale. Nej, rollebesætningen fejler intet!

Scenografien er som tidligere nævnt forestået af Dan Laustsen, og den er flot. Hurtigt klippede slagsmål, gotiske bygninger så mørke som noget fra en Tim Burton-film og fantasifulde fartøjer, både til vands og til lands. CG-effekterne fungerer fortrineligt, omend det er til at se at den store undervandsbåd ikke findes i virkeligheden ...!
I en tid hvor tegneseriefilmatiseringerne bliver skidt ud på samlebånd, er det forfriskende at nogen har turdet tage en lidet kendt, ganske ny og i øvrigt afsluttet historie op. Den sørgelige sandhed er dog nok snarere, at Hollywood har genkendt et godt potentiale til en actionhistorie, hvor de samtidig ikke har haft for mange fans at tilfredsstille; som én af de fans der nu engang er til serien må denne anmelder indrømme en vis ærgelse. The League of Extraordinary Gentlemen var en serie rettet mod det alternative marked; tegnestilen var naivistisk, meget gammeldags og hele serien var skruet sammen som en pastiche på de gamle illustrerede klassikere og hvad de ellers hed, men samtidig ganske vovet (eksempelvis lokaliseres den usynlige mand på en pigeskole, som har været hærget af flere ubesmittede undfangelser ...). Denne charmerende og ganske anderledes fortælling er gået tabt, for at blive erstattet af en poleret, tempofyldt men ultimativt utilfredsstillende omgang action.

Det er svært at sige hvor problemet ligger i The League of Extraordinary Gentlemen. På trods af et par gedigne actionscener, et plot med enkelte twists n’ turns og en hæderlig metaforik med Quartermain som billedet på det britiske imperium, mens den unge og overilede Tom Sawyer er det unge og overilede USA, men filmen bliver aldrig rigtigt nærværende. Bevares, Connery er stadig hård og klipningen er professionel nok til næsten ikke at afsløre hans reelle alder, men filmen bliver ganske enkelt aldrig rigtigt spændende ... For megen distanceblænderi og for lidt indhold er måske kodeordene, men denne anmelder er stadig i tvivl; men klaptræer skal den jo have og det bliver to af slagsen ... Dette var en film jeg meget gerne havde set lykkedes, men sådan skulle det altså ikke gå. Se den en tømmermandssøndag på dvd – der vil den gøre sig.

Som tidligere nævnt gør computereffekterne (som der er mange af) udmærket fyldest, selv om alle CG-entusiaster med garanti vil kværulere filmen igennem, og lad mig derfor benytte denne lejlighed til at sige: Få Jer et liv! At man kan se at der er tale om CG ødelægger ikke en film! Endskønt jeg er med det rene på at der ikke findes en mand i rødt og blåt som kan skyde med spindelvæv og har overmenneskelig styrke, og selv om jeg er fuldstændig klar over at selv samme spejdermand er computergenereret hver gang han rør på sig, lader jeg ikke dette ødelægge min filmoplevelse – og langt mindre lader jeg den ødelægge andres ved at skrige op, hver gang han gør sin entré ... Så bliv dog voksne!

Anders Bøgh /Filmnet

Fredag d. 26 september 2003 af: Filmnet.dk