Anmeldelse: Pirates of the Caribbean

Disney har skudt sørøverpapegøjen med "Pirates of the Caribbean". Det er en veloplagt og velproduceret festforestilling, lavet med stor kærlighed til genren og med et imponerende kunstnerisk overskud.

Piratfilm er normalt noget, man downloader ulovligt på internettet, men i dette tilfælde er der tale om en vaskeægte sørøverhistorie, og Disney har sat alle sejl til for at skabe en underholdende storfilm i den absolutte sværvægtsklasse.
Anstrengelserne er lykkedes.

Det er en af den slags film, hvor producenten bliver nævnt før instruktøren. Det er nemlig storfilmenes ukronede konge, Jerry Bruckheimer, der har kastet en røvfuld penge efter filmen, så den på alle fronter er i top. En dyr produktion alene gør selvfølgelig ikke en god film, men heldigvis er "Pirates" samtidig sprængfyldt med superopfindsomme indfald, en bunke gode referencer og en veloplagt rollebesætning. Instruktøren hedder for øvrigt Gore Verbinski, hvis nogen skulle være interesseret. Han stod for nylig bag genindspilningen af den japanske "The Ring", men har ellers ikke lavet en dyt af betydning.

Filmens persongalleri er som sagt velbesat. Orlando Bloom spiller den unge grovsmed, og det klarer han udmærket uden dog at virke prangende. Han må have en svimlende dygtig agent, for med bærende roller i "Pirates" og "Ringenes Herre" må han siges at være tidens hotteste navn. Geoffrey Rush er altid god, men jeg savnede alligevel lidt ekstra ondskabsfuldhed. Han er lidt for flink af sig som zombie-chef, men vi har selvfølgelig også at gøre med en Disney-film. Keira Knightly udgør filmens feminine figur, og hun er da meget sød. Ellers er der ikke meget at sige om hende.

For filmen bliver i høj grad båret af Johnny Depp, der spiller den kronisk berusede sørøverkaptajn Jack Sparrow. Man skal lige bruge fem minutter på at vænne sig til hans affekterede og overspillede stil, men så er man også solgt. Halvt macho og halvt kvinde fører han sig frem i hver scene med komisk elegance og overskud, som ikke er set bedre siden den undervurderede "Sleepy Hollow".

Filmen er forbandet velproduceret, og der er kælet for hver eneste mageløse scene. Computertroldmændene fra Industrial Light & Magic har igen tryllet en samling fremragende special effects frem på lærredet. Dialogen er bloddryppende knivskarp, og der hviler en befriende lethed over "Pirates" takket være et selvironisk glimt i øjet. Smæk for skillingen, knald på brillen og skud i kanonen - "Pirates of the Caribbean" kan varmt anbefales til enhver med en piratos i maven.

Filmnet.dk / Peter Bjerre Rosa

Torsdag d. 11 september 2003 af: Filmnet.dk