Din email adresse:
Hvor sætter du dit kryds ved næste valg?
Socialdemokraterne
Radikale Venstre
Det Konservative Folkeparti
SF - Socialistisk Folkeparti
Kristendemokraterne
Dansk Folkeparti
Venstre
Liberal Alliance
Enhedslisten
Ved ikke
3687 har stemt.

Anmeldelse: Hollywood Homicide


Kategori: Kultur og sport

En ny kriminalkomedie med parret Harrison Ford og Josh Hartnett; Ford gør alt for, at den kommende Indy-film skal redde hans karriere, for mere klichéfuld og rent ud sagt elendig buddy-film skal man lede længe efter!




Den amerikanske titel er Hollywood Homicide, en titel distributøren i sin uendelige visdom har valgt at ændre til Hollywood Cops, og det er absolut muligt at det er det, sjoveste der er at sige om denne film; instruktørens idé om karaktérbeskrivelse er, at lade os høre Joe Gavilans (Ford) mobiltelefon spille Motown-klassikeren My Girl, mens M. C. Caldens (Hartnett) melodi er Funkytown, en gammel 80’er popklassiker – og hvad kan man så lære af det? Jo, at Calden er anderledes en Gavilan, på en new age-agtig måde ...





Hvilket er en fuldstændig nytteløs information, da de to hovedpersoner aldrig får nogen dybde eller bliver det mindste interessante: Der er altså tale om en buddy-film, med to angiveligvis skæve og forskelligartede personager blottet for enhver charme ... men det bliver værre! Det øvrige persongalleri, med et par ”sjove” cameos og ganske udmærkede skuespillere i birollerne, har stort set ingen indflydelse, historien er usammenhængende og gudsjammerlig ligegyldigt, en masse plottråde samles på en næsten overnaturlig måde, som var plottet skabt af en arkitekt uden sans for indre logik og med den eneste forudantagelse, at publikum er dumme som snot! Harrison Ford bekræfter atter sin evne til at vælge mainstream-roller i film uden kvalitet, og efterhånden kan kun den længe ventede og (atter) bekræftede Indiana Jones nr. 4 redde en skrantende karriere, hvis klimaks vidst må være den tåbelige beslutning som at opgive hvad der blev Michael Douglas’ rolle i Soderbergs Traffic.





Josh Hartnett er ved at gøre lidt af det samme med sin karriere, som så ganske lovende ud efter The Virgin Suicides og Black Hawk Down, men som efterhånden er blevet hans personlige Pearl Harbor med ligegyldige komedier, og så altså Hollywood Cops ... Filmmusikken, skrevet af en mand ved navn Alex Wurman, er intet mindre end rædselsfuld, strygermusik med el-bas, trommesæt etc. kunne måske lade sig gøre i 70’erne, men den gang var der stil og dygtige komponister til at styre løjerne; i Hollywood Cops er det bare utåleligt larm.





Filmens allerstørste problem (ud af MANGE) er egentlig at finde ud af, hvilken genre den tilhører og hvad dens hovedformål er; action er der ikke meget af før til sidst, og det er alt samme set bedre; vittighederne synes mest at være interne Hollywood jokes, og de er ikke en gang særlig sjove og mangler timing som ind i helvede! Det kan også være, at formålet er at skildre de forskruede mennesker som bor i Los Angeles, men igen mangler filmen finesse og materiale, og L. A. Story slår den under alle omstændigheder med mange længder når det kommer til at beskrive de gale californiere ... Spændende er Hollywood Cops langtfra og dybest set ønsker denne anmelder bare, at han kunne få to timer af sit liv igen; mere ustruktureret end Dødbringende Våben 4 og ikke en brøkdel så underholdende, Hollywood Cops savner fuldstændig berettigelse, og hvis der er nogen retfærdighed til i verden, vil alle boykotte denne irriterende omgang tidsspilde – kun for hardcore fans af Harrison Ford, hvis der efterhånden er nogen tilbage ...


Anders Bøgh /Filmnet.dk


Søndag d. 31 august 2003 af: Filmnet.dk

Del denne historie på facebook

Der er ikke tilføjet nogen kommentarer.
Du skal være logget ind for at skrive kommentarer.
Log ind Tilmelding
Tip en ven:

Modtagers e-mail: Din e-mail:

Besked: