Din email adresse:
Hvor sætter du dit kryds ved næste valg?
Socialdemokraterne
Radikale Venstre
Det Konservative Folkeparti
SF - Socialistisk Folkeparti
Kristendemokraterne
Dansk Folkeparti
Venstre
Liberal Alliance
Enhedslisten
Ved ikke
1556 har stemt.

Shen Qi Wei - Fartdjævle i mini format


Kategori: Gadgets

Alle ved jo at bl.a. japanerne er sygeligt vilde med alt der sluger batterier og larmer. I de flest tilfælde kan jeg kun ryste opgivende på hovedet af det. Men det har godt nok ændret sig med et slag. Grunden hedder Shen Qi Wei.




Shen Qi hvafornoget??




Matchbox biler med et los bagi

Shen Qi Wei er en ca. 6 cm lang bil, som mest af alt minder om de gode gamle Matchbox biler. Men på disse biler er der nu monteret en antenne og fuld drejbare hjul. Dette gør at bilen er blevet lige så funktions dygtig som de store biler vi alle havde fra f.eks. Nikko, Tamiya og Novak da vi var unge. Men nu er al denne elektronik pakket ned på mindre plads end der er i en tændstikæske, og det fungere helt perfekt. Bilen er ganske simpel bygget op, og det gør at den er utrolig solid og den virker som om den bare vil blive ved med at køre. Den eneste fjende den har, er nok at blive trådt på og så en støvsuger. Det virkeligt smarte ved denne lille bil er at man ikke skal skifte batterier i den i tide og utide. Man klikken den blot på den medfølgende remote, venter 45 sekunder, og så kører den igen i mindst 5 minutter. Dette virker så simpelt og ligefrem at det er utroligt man ikke har set dette for lang tid siden.


Masser af sjov

Det er klart at sådan en lille bil ikke kører ligeså hurtigt som de store biler til ofte flere tusinde kroner. En standard Shen Qi Wei skyder en, størrelsen taget i betragtning, imponerende 5 km/t over stok og sten. Dette er så ganske rigeligt til en gang ræs på skriveborde, spiseborde og kontorgulve. Men der er masser af muligheder for tun og styling, som forbedret hastighed, vejgreb og ”Brian” indtrykket. At det så til og med er ret billigt at forbedre sin lille ræser, er jo kun et ekstra plus. Hvis uheldet skulle ske og bilen går i stå, er det nok bare en nullermand der har sat sig ved hjulene. Et pitstop der ville gøre Schumacher misundelig, og bilen kører igen. Det lille batteri der sidder under motoren kan holde til 500+ opladninger, så deri ligger heller ikke store udgifter. Det eneste man næsten er nødt til er at investere i kraftige genopladelige batterier. Det bedste vil være nogle med mindst 1700mAh, idet de giver en tand mere los bag i bilerne, og de kan desuden oplade biles lille batteri flere gange inden de selv skal oplades igen. Bilen kan oplades på remoten en 50-60 gange inden de skal oplades igen. Dette er mere end nok til en kedelig dag på kontoret.


Mikro'erne under lup

Men lad os lige se lidt nærmere på de to biler jeg har modtaget, og til sidst tage et kig på tun og styling på begynder niveau. Efter en super respons fra div. butikker der sælger bl.a. disse biler, fik jeg en aftale med FunZone og MicroRacer, og i løbet af få dage havde jeg biler, baner og styling/tun i hænderne. Bilerne jeg modtog, var en Shen Qi Wei 2 med et fedt Toyota Supra karosse, og en Shen Qi Wei med et Subaru karosse. Den eneste forskel på disse to er øjensynlig at Shen Qi Wei 2 bilerne har metal-look-lakering, mod Shen Qi Wei’s alm. farve. Jeg har ikke kunnet mærke forskel på disse to biler, så umiddelbart er forskellen rent kosmetisk. Men den vigtigste er jo køre evnerne, og der er begge biler helt i top, og her kan der slet ikke mærkes forskel. Jeg fandt dog selv ud af at hvis man forsigtigt ridser dækkene på et meget fint råkostjern, øges vejgrebet på glatte overflader betydeligt. Men den bedste løsning er dog klart at smide nogle få kroner, og få nye dæk i 3 forskellige hårdheder. Men som sagt ”nød lære nøgen kvinde at spinde”.


Imola banen hjem i stuen

Bilerne findes i 4 forskellige frekvenser, så op til 4 biler kan kører ræs imod hinanden. Så er det bare om at bygge en bane, og her er det kun fantasien der sætter grænser. Cd-covers, karton, penalhuse, flasker, bord/stoleben og meget andet er nu de ultimative racerbane-bygnings elementer. Men der er også mulighed for at købe rigtige baner til bilerne, endda til rigtig fornuftige priser. Så der kan ud bygges til det næsten uendelige. Det eneste man lige skal huske er at rækkevidden på bilerne er 5-15 meter, så før eller siden kan man miste kontakten med bilen. Frihøjden på bilerne er desuden så højt at man uden problemer kan skyde genvej hen over tæpper, lave dørtærskler o. lign, og måske lige vinde det sindssygt vigtige løb mod vennerne.


Bliv godt kørende

Som sagt findes der også masser af tun og styling til disse biler. MicroRacer sendte udover bilen, en større motor, bedre køler, større batteri og ekstra karosser. Man skulle så tro at en ingeniøruddannelse er krævet for at skifte disse dele. Men det er lavet så smart at intet af ovennævnte kræver andet en lidt fingersnilde og sund fornuft. Det eneste man skal passe på er det lille batteri, som ligger under alt printet i bilen. Dette kan løftes forsigtigt, og batteriet skiftes nemt. Man skal dog passe MEGET på de små kobber tråde som sætter til printet. Hvis disse beskadiges, ryger garantien. Selvom jeg har ti tommelfingre og hjerne i albuen, gik skiftet nemt og ubesværligt. Men hvis man slet ikke føler man har mod på et sådanne skift, kan man ofte få den pågældende butik til at skifte batteriet hvis man også har købt en ny bil. Dette kraftigere batteri koster ikke mange bassøre, men giver en hurtigere bil og længere køretid. Men hvis man køber en større motor, er det et must at have et kraftigere batteri i bilen. Ellers ville det svare til at smide en Porsche motor i en Fiat 127’er, det lyder måske godt, men det bliver nok ikke ved.

Den motor jeg modtog, var en 4.2 motor, som næsten fordobler hastigheden på bilen. Samtidig med motoropgraderingen, får man hurtigere acceleration, forøget tophastighed og næsten nul vejgreb. Standard dækkene der følger med bilen er gode til standard bilen, men med dette tun monteret, er det som at køre på sæbe. Som nævnt tidligere kan lidt ridsen i dækkene løse noget af problemet. Men den optimale løsning er at få fat i et sæt med 3x4 dæk. 4 hårde, 4 medium og 4 bløde. Der er de bløde dæk, ligesom motorsportens slicks, altså dæk der under gode forhold nærmest suger underlaget til sig, ergo super vejgreb. Det siger selvfølgelig sig selv at disse biler er ”indendørs” legetøj. Med det menes intet vand, sand eller andet groft udendørs smuds er specielt godt for bilens holdbarhed. Nu har vi så en bil der losser seriøs mås hvad performance angår. Men ofte ligner den karosse man fik med bilen, ikke helt drømme-øsen. Så er der ikke andet at gøre end at købe sig en ekstra karosse eller 2. Den karosse jeg fik, var en dobbelt pakke med Nissan Skyline karosser, henholdsvis en sort og en gennemsigtig. Den sorte karosse leder straks tankerne hen på en vis Hr. Hasslehoff’s vidunder bil, i en serie fra 80’erne hvis navn vi ikke skal nævne her. Derimod henvender den gennemsigtige sig til kunstmaleren eller bare den der vil blære sig med sit indvendige tun.


Masser af muligheder

Udover det jeg har nævnt af ekstra udstyr til bilerne, findes der alternative gear, lys, affjedringssæt og div. andre små ting og sager. Fælles for disse er at det er morsomme og prismæssigt overkommelige forbedringer, som helt klart er pengene værd hvis man finder interesse i bilerne. Jeg er i hvert fald helt fanget af disse biler, og har allerede lavet en betragtelig indkøbsliste til flere forbedringer til bilerne, og så skal banen måske også lige have en udbygning i en nær fremtid. Bilerne har jeg igennem nogle dage fremvist til en del mennesker i alderen 9-54 år af begge køn, og der har kun været positive bemærkninger. Kampene om remoterne har næsten grænset til det livstruende, og laderen kom på gevaldigt overarbejde. En positiv overraskelse var at efter et køb af to genopladelige 1,2V 2000mAh AA NiMH batterier, fik biler et betydeligt ekstra boost. Den ekstra power, var som en adrenalin skud lige i blodet på bilerne, og dette er også et køb der ikke vælter mange privat økonomier.


Men kør nu pænt!

Som tester af bilerne, er man nødt til at teste dem til ekstremerne. Så selvom det gjorde ondt, fik bilerne ture ud over bordkanter i forskellige højder. Men indtil videre har dette ikke taget pusten fra dem. Dog er dette ikke tilrådeligt at gøre, da de ikke er bygget til det. Så gør ikke dette med vilje, for det er stadig plast, og ikke panser bilerne er bygget af. Holdbarheden og det generelle kvalitets feel er ganske udmærket, og det virker fint skruet sammen, den lave pris taget i betragtning.


De berømte sidste ord

Alt i alt er der faktisk ikke noget der taler imod et køb af en bil eller to. Prisen for bilerne er latterlig lille, og hvis man vil gøre mere ud af dem, så kan dette gøres for ganske få kroner. Jeg har ikke moret mig så meget over et stykke legetøj, siden jeg fik mine første stykker LEGO for en 20 års tid siden. Hvis det står til mig, og interessen er for det, vil der løbende komme artikler om Shen Qi Wei bilerne og relaterede stykker legetøj for alle os der stadig har lidt legebarn i os.

Lige på falderebet, en tak til FunZone og MicroRacer for biler, bane, tun og style. Ligeledes en tak til de øvrige butikker der viste interesse for at sende biler og udstyr til denne artikel. Ligeledes kan der på deres hjemmesider findes guider til hvordan man forsvarligt skiller og montere tun og styling, på en sikker og forsvarlig måde. Brug dem, de er guldværd første gang med skal rode med det.


MicroRacer

FunZone

Billige og gode batterier

































Den lille Supra monteret på remoten. Bilen kommer fra FunZone



























Den er da lidt fed, det kan man vel ikke komme uden om



























Subaru'en: Diskret ydre, vildt tun indeni. Bilen kommer fra MicroRacer



























Den tunede bil i midten, uden karosse. De to Skyline karosser på hver side. Begved står der tun, fra venstre, i form af Batteri, motor og køleplade. Dette kommer fra MicroRacer



























Banen stille op i en lidt hurtig model, langsiden er altid til stor morskab. Banen er stillet til rådighed af MicroRacer



























De to fuldblods racere, linet op uden tun eller styling. Køremæssigt inden forskel, men Supra'en vinder klart hva udseendet angår, den karosse er så fed. Bilerne kommer fra FunZone (Supra) og MicroRacer (Subaru)



Fredag d. 25 juli 2003 af: Rasmus Sindberg

Del denne historie på facebook

Der er ikke tilføjet nogen kommentarer.
Du skal være logget ind for at skrive kommentarer.
Log ind Tilmelding
Tip en ven:

Modtagers e-mail: Din e-mail:

Besked: