Anmeldelse: Catch me if you can

Det er godt nok noget tid siden, den havde præmiere, men har du ikke set den endnu, bør du absolut gøre det, når den kommer på video!

Frank Abagnale Jr. (spillet af Leonardo DiCaprio), er ikke mere end 16 år, da hans forældre bliver skilt. Han beslutter sig for at vil hjælpe sin far økonomisk, derfor laver han falske checks. Men det udvikler sig til meget mere.

Steven Spielberg har instrueret denne film, der bygger over en virkelig historie. Frank Abagnale Jr. udgav sig som pilot, læge og advokat inden han var 19 år. Han var ligeledes i en klasse for sig når det kom til check forfalskning. Pigerne faldt på stribe for den unge mand, pga. alle hans penge og hans jobs. Carl Hanratty (spillet af Tom Hanks), er FBI agenten der gør jagten på den unge mand til sit et og alt. Men Frank er altid lige et skridt foran, og Carl bliver mere og mere besat af tanken om at fange Frank. Efterhånden har Frank brugt sine falske checks overalt i verden, at det går hen og bliver en international skandale. Derfor får Carl besked på at han skal indstille jagten på Frank, så FBI ikke kommer til at blive til grin. Men det er ikke helt hvad Carl har i tankerne, han VIL fange Frank.

Denne film er måske ikke Steven Spielbergs største og mest imponerende film til dato. Men historien er simpelthen bare helt fantastisk og med et slet skjult smil hele vejen igennem. Nogen vil måske kalde den er komedie, andre et drama. Jeg vil sætte den midt i det hele. Det sørgelige ligger i at den unge Frank, konstant er på flugt, han har ikke en rigtig barndom pga. dette. F.eks. scenen hvor Frank ringer til Carl juleaften. Hvor Carl så griner, og siger at Frank ikke har andre at ringe til. Det er simpelthen så hamrende sørgeligt. Men det sjove ligger i den lidt underfundige tone, ironien og hele den frække måde filmen er lavet. Jeg kommer straks til at tænke tilbage på film som The Color of Money og The Sting. Den fanger simpelthen den der frækhed og glimt i øjet, som man så i de gamle ”kom-vi-tager-røven-på-den-rige-slyngel” film der var i 50'erne-80'erne.

Nu vil jeg så for første gang rose Leonardo DiCaprio. Han leverer en helt eminent rolle, og præsterer faktisk at stjæle billedet totalt fra Tom Hanks i flere situationer. Jeg havde ellers sat Leonardo i bås efter film som Titanic, Romeo + Juliet og The Beach. Det er film som jeg synes, hører til blandt det værste bærme, jeg har lagt mine øjne til. Men her ruller den unge mand sig ud, og viser et talent som bare går lige i hjertet på mig. Men måske duer han kun til at spille en forsigtig pubertets dreng, på en 16-18 år?? Men ud over Leonardo og Tom Hanks, har vi jo også en anden af de eminente skuespillere. Ingen ringere end Mr. Dearhunter himself, nemlig Christopher Walken. Han spiller Frank Abagnale, Sr, Frank Abagnale, Jr's. højt elskede far. Som sædvanlig levere han er rigtig god rolle, som virker både troværdig og overbevisende. Det samme kan man sige om Martin Sheen, der spiller far til pigen som Frank Abagnale, Jr forelsker sig i, og vil giftes med. Men det laver Tom Hanks selvfølgelig rav i.

Der er ingen vilde action scener, og noget der virker ”hardcore Hollywood” agtigt i filmen. Den er lavet så tilpas dæmpet, at man på intet tidspunkt tvivler på, om den er bygget over en rigtig historie eller ej. Det gør at man til tider sidder og griber sig selv i at tænke at det var nok den mest spændende dokumentarfilm man længe har set!! Med Catch me if you can, kommer man igennem hele følelses registeret. Fra sorg, kastes man over i spænding, videre til had, losset over i en gang kærlighed og ellers druknet i medfølelse. Det kunne meget nemt gå hen og blive til den onde omgang kliche budding. Men i stedet for får vi en lækker buffet, med ALT man kan ønske sig af en film.

Der skal dog drysses lidt malurt i bægeret. Tom Hanks rolle, er simpelthen alt for flad. Det kunne have givet filmen meget mere dybde hvis man trak Tom Hanks' rolle mere ind i filmen. Desuden er der måske til tider lidt stilstand i filmen, men den er hurtigt videre igen. Mange vil blive skuffet over den her film. Jeg har hørt folk sige at den stank, for der var ingen vilde jagter. At det så måske er folk der ikke har undersøgt hvilken slags film det er de skal se, men kun har gået ud fra traileren. Well, det er en skam for dem. Her er en film, som vil kunne ses igen og igen, hvis man får lyst til bare at nyde en ligefrem film, men som er så forbandet godt udført at man kunne græde. Den her film er på min MUST BUY liste når den kommer på DVD. Jeg håber især på en dobbelt DVD, hvor de går den ”rigtige” Frank Abagnale på klingen. For det liv han levede, er et som alle os drengerøve, drømmer om!!

Jeg giver den 4 stjerner ud af 5 mulige!

Onsdag d. 30 april 2003 af: Filmnet.dk