Din email adresse:
Hvor sætter du dit kryds ved næste valg?
Socialdemokraterne
Radikale Venstre
Det Konservative Folkeparti
SF - Socialistisk Folkeparti
Kristendemokraterne
Dansk Folkeparti
Venstre
Liberal Alliance
Enhedslisten
Ved ikke
3687 har stemt.

Den første løbetur i lang tid


Kategori: Krop og velvære

Hvis du går med overvejelser om at starte med at løbe, og du ikke har løbet i nogle år, er det vigtig, at du starter rigtig op.




Hvis du går med overvejelser om at starte med at løbe, og du ikke har løbet i nogle år, er det vigtig, at du starter rigtig op. Der er alt for mange, der har lidt under den skæbne at lægge for hårdt ud. Det giver to problemer. Det ene er, at det er alt for hårdt og ikke sundt for kroppen, det andet er, når det har været for hårdt den første gang, mister man let lysten til at løbe et par dage senere. Og én løbetur gavner ikke noget!

I virkeligheden er den første løbetur meget mere vigtig, end du regner med. Hvis den er en succes, vil du nemlig glæde dig til et par dage senere, når du skal ud på din næste løbetur. Omvendt, var den første tur for hård, eller manglede du lysten, vil du skulle tvinge dig selv ud på den næste tur, og så varer det ikke længe, inden løbeturen bliver byttet ud med en god film.


Skab din egen motivation
Motivationen er alfa og omega. Hvis du kan motivere dig selv, kommer lysten, og som man siger, det er lysten der driver værket.

I stedet for bare at springe i et par løbesko, skal du sætte en dato ca. 14 dage fremme i tiden, det er den dag, du skal ud på den første løbetur. De følgende 14 dage skal du bruge på at visualisere, købe nogle gode løbesko hvis det er nødvendigt og læse om at løbe.

Umiddelbart tror du måske, at det kun er store sportsstjerner der har behov for at visualisere, men det er det ikke, det virker også for dig. Sæt dig en gang om dagen i din bedste stol og luk øjnene. Forestil dig hvordan du strækker ud, den dag du skal ud på din første løbetur. Forestil dig hvordan du løber turen, hvordan det føles i benene og fremfor alt hvordan du har det bagefter turen. Forestille dig at du strækker ud efter turen. Du skal også se for dig, hvordan 3 løbeture om ugen vil gaven dig på sigt. At du kommer i bedre form, og måske at du taber dig. Du skal visualisere i 4-5 min. om dagen.

Det er vigtigt, at du løber i nogle gode sko, så hvis du kun har nogle gamle sutter, skal du investere i nogle nye. Købe ikke efter hvordan de ser ud, men hvordan de er at have på fødderne, og at de er ordentlig stødabsorberende. Det kan de hjælpe dig med i butikken.

Det kan også give en rigtig god motivation at læse om at løbe. Derfor vil jeg foreslå, at du støver en masse læsestof op, både på nettet og i diverse bøger og blade.

Den første løbetur
Som jeg lagde ud med i starten af denne artikel, er det vigtigt, at du ikke lægger for hårdt ud. Jeg vil forslå, at du tager en tur på 9 minutter. Start med at gå i 2 minutter og så løber du 1 minut, det gentages tre gange. Når du løber, er det yderligere vigtigt, at du ikke drøner af sted, du skal løbe stille og roligt, nærmest lunte af sted. Du må gerne blive forpustet, men du må ikke hive efter vejret.

Et sidste råd. Lad nu være med at tro du er supermand, at du nemt kan klare 20 minutter i rask løb, det kan du ikke, hvis det er lang tid siden du sidst har løbet. Bare 2-3 minutter i rask løb er formentlig nok, til at du bliver lettere ødelagt i både ben og lunger.


Torsdag d. 13 marts 2003 af: Henrik Wahlqvist

Del denne historie på facebook

#1 (af 1 kommentarer)
26-10-05 09:30:28
chrissy

Kommentarer: 1

ja så blev det min tur til at tage min sammen det er lige som om jeg er splittet i 2 for gu har jeg lyst til at løbe .. den anden del vil hellere sove lidt længre men pyt ... starter i morgen :O)
Du skal være logget ind for at skrive kommentarer.
Log ind Tilmelding
Tip en ven:

Modtagers e-mail: Din e-mail:

Besked: