Din email adresse:
Hvor sætter du dit kryds ved næste valg?
Socialdemokraterne
Radikale Venstre
Det Konservative Folkeparti
SF - Socialistisk Folkeparti
Kristendemokraterne
Dansk Folkeparti
Venstre
Liberal Alliance
Enhedslisten
Ved ikke
3687 har stemt.

Koenigsegg CC 8S - svensk galskab!


Kategori: Gadgets

"Skat jeg vil gerne starte en bilfabrik og bygge mine egne superbiler!". Hvis du kom hjem og offentliggjorde det for kæresten eller din kone, ville hun med garanti, med himmelvendte øjne og en roterende finger i tindingen, prøve at forklare dig at du var skør.




”Skat jeg vil gerne starte en bilfabrik og bygge mine egne superbiler!”. Hvis du kom hjem og offentliggjorde det for kæresten eller din kone, ville hun med garanti, med himmelvendte øjne og en roterende finger i tindingen, prøve at forklare dig at du var skør. Det var bare ikke tilfældet med svenske Christian von Koenigseggs kæreste, Haldora. Hun var godt klar over, at han til tider kunne have nogle vanvittige planer, og som den gode kæreste hun var, sagde hun lidt henkastet ”Ok skat”. Tanken skulle jo nok forsvinde efter nogle dage i garagen... Men hun skulle blive klogere!


Koenigsegg produceres på en lille bondegård i Småland godt gemt bag træerne i skoven. Måske ikke det oplagte sted for en superbils produktion, men ikke desto mindre produceres der her biler, som giver folkene hos Lamborghini og Ferrari sved på panden.

Det første der slår en er det fantastisk smukke design. Christian von Koenigsegg har selv ført pennen, og hver eneste detalje er nøje tilpasset CC 8S. Designet er tydeligvis inspireret af de gamle gruppe C racere fra 1980’erne, men stilelementer fra Formel 1 kan også spores. Den er i hvert fald unik i forhold til konkurrenterne. Selve karosseriet og chassiset er også unikke i den forstand, at de er fremstillet af samme type kulfiber som Formel 1 bilerne. Det medfører først og fremmest et let og uhyre vridningsstabilt karosseri, der på bedst mulige måde kan håndtere alle kræfterne fra motoren.


”Come fly with me...”

Selve motoren er også noget særligt. Som udgangspunkt har Koenigsegg gjort brug af en 4,7 liters V8 motor fra Ford, men der er ikke meget tilbage af den oprindelige motor, når Koenigsegg har været i gang. Som udgangspunkt er der brugt lette materialer såsom kulfiber, titanium og aluminium. Det har medført, at motoren kun vejer 240 kg. Desuden er motoren monteret med en kompresser, der presser effekten op på 655 HK ved 6800 o/min, og giver motoren et kraftigt drejningsmoment på 750 Nm allerede ved 5000 o/min. Det sikrer en accelerationstid på 3,5 sekunder til de første 100 km/t, og har du mod nok, kan du fortsætte videre til 390 km/t (CC 8S er en af verdens hurtigste gadebiler, indtil Bugatti viser, hvad de kan med deres Veyron).


Kraftværket i Koenigsegg CC 8S

Undervogn, transmission samt bremser er ligeledes specialfremstillet til Koenigsegg CC 8S. Det var især vigtigt at konstruere en transmission, der kunne tøjle de mange hestekræfter og det brutale drejningsmoment, men også undervognen og bremserne minder mest af alt om noget, der kunne sidde på en Formelracer.


Kom indenfor hvis du tør!

Hvad skal du så af med for denne forførende svensker? Hvis du har ca. 7.9 millioner på kontoen, er du ikke dårligt stillet, men de første eksemplarer er alle solgt, så du kommer nok til at vente lidt! Der skal ikke herske tvivl om, at svenskerne for alvor er kommet på superbilernes verdenskort, og alt sammen skyldes en svenskers drengedrøm. Men vi har jo altid vidst, at de svenskere var lidt halvgale...


Torsdag d. 21 november 2002  

Del denne historie på facebook

Der er ikke tilføjet nogen kommentarer.
Du skal være logget ind for at skrive kommentarer.
Log ind Tilmelding
Tip en ven:

Modtagers e-mail: Din e-mail:

Besked: