Din email adresse:
Hvor sætter du dit kryds ved næste valg?
Socialdemokraterne
Radikale Venstre
Det Konservative Folkeparti
SF - Socialistisk Folkeparti
Kristendemokraterne
Dansk Folkeparti
Venstre
Liberal Alliance
Enhedslisten
Ved ikke
3687 har stemt.

Chefens 5 fejl


Kategori: Blandede

I sommers sad min kæreste og jeg uden for en restaurant på lystbådehavnen og drak en øl. Vejret var rigtig godt, det var weekend, og vi havde ikke nogen planer for resten af dagen.




I sommers sad min kæreste og jeg uden for en restaurant på lystbådehavnen og drak en øl. Vejret var rigtig godt, det var weekend, og vi havde ikke nogen planer for resten af dagen.

Efter noget tid sidder vi og snakker om, at vi snart vil tage hjem. Men så siger min kæreste, ”Vi kunne da også spise en burger her, inden vi tager af sted.” Jeg havde mest lyst til at tage hjem, men på den anden side var det både rart og afslappende at sidde der i solen og hygge.



Nogle af de andre gæster fik burgere serveret, og de så sgu’ go’e ud. Vi kaldte på servitricen, og bestilte en burger med pommesfrits og en øl mere til hver.

Vi fik øllene serveret, og efter noget tid kom servitricen også med burgerne.

Vi nåede at spise to, tre pommesfrits hver, så sagde det lige pludselig *S L A S K*, og ud over min kærestes tallerken lå der en stor sort, brun og hvid fugleklat. Jeg siger dig, den var ulækker... først så hun på tallerken, så så hun på mig, så på tallerken, så på mig og det var tydeligt, at hun ikke lige vidste, om hun skulle begynde at grine eller blive vred. Hun valgte at grine, hvem skulle hun være vred på, fuglen? Så tog hun tallerkenen, og gik indenfor til kokken, hun ville prøve at få den byttet til en ny burger.

Da hun kom ud igen, var hun vred. Kokken havde set på tallerkenen, og sagt, at hun ikke kunne få den byttet, det var ikke hans problem, at der var en fugl, der havde skidt på hendes mad. Så havde hun sat tallerkenen på disken, og sagt til ham, at så kunne han selv æde burgeren, når han blev sulten.

Da hun sad foran mig igen, havde hun totalt mistet appetitten, og hun brokkede sig over det hændte. Der kom nogle sætninger ud af hendes mund som, ”dårlig service” og ”jeg sætter ikke min ben her igen”. Så fortalte hun, at hun som barn havde fået en is, som hun tabte 10 meter fra ishuset, og næsten inden hun nåede at fælde en tåre, havde hende der stod i ishuset, lavet hende en ny is, uden beregning. Det var god service.

Jeg prøvede at tysse hende lidt ned, og sagde til hende, at hun måske ikke kunne forvente, at hun kunne få en ny burger. Der er jo ikke en lov, der fortæller, at hun skal have en ny burger, hvis der er en fugl, der skider på den, inden hun overhovedet får smagt på den. Men vi var naturligvis enige om, at det var en yderst dårlig service, hun havde fået.

Hvad kokken ikke vidste, og garanteret heller ikke havde haft med i sine overvejelser, var, at vi var ”faste” gæster i restauranten. Hver gang vi var på lystbådehavnen, og havde lyst til at nyde en øl i det gode vejr, var det på denne restaurant. Vi havde også spist der en gang før. Nå ja, der er også den lille detalje, at sidst jeg arrangerede en julefrokost for 10 personer, var det på denne restaurant. Det blev en våd og ikke billig julefrokost.

Mens vi sidder der og snakker om det, kan jeg godt mærke i mig selv, at jeg er nødt til at reagere. Jeg er nødt til at fortælle dem, at de har mistet to kunder, at jeg aldrig mere vil arrangerer en julefrokost dér, og at vi vil fortælle vidt og bredt om, at vores venner og familie ikke skal sætte deres ben på den restaurant. Vi følte os rigtig dårligt behandlet. Lad mig lige nævne her, at mine forældre også har spist der et par gange. De kommer der heller ikke mere.

Jeg rejste mig, og gik ind til disken. Jeg ville tale med chefen. Servitricen var en ung pige på 18-19 år, og det var tydeligt, at hun ikke var helt tryg ved situationen, da jeg bad om at tale med chefen. Hun går ind bagved et øjeblik, og kommer ud igen. ”Han har ikke tid...”. ”Hvad siger du, har han ikke tid til at tale med en kunde?”. Nu følte hun sig virkelig klemt, og det var tydeligt, at hun forsøgte at lyve for chefen. ”Så vil jeg gerne tale med kokken!”. Hun gik ind bagved et øjeblik, og da hun kom ud, sagde hun ”Kokken har heller ikke tid...”. Nu blev jeg vred. ”Det er jo løgn! Vil de ikke tale med mig??”. Hun så ned i gulvet, da hun svarede ”Nej...”

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at udover jeg var vred, var jeg også rystet. Aldrig i mit liv har jeg mødt en chef med så lidt mandsmod. En chef der er nødt til at gemme sig bag en ung servitrice, er en pjevs.

Jeg satte mig ud igen, da jeg ville spise resten af maden. Herefter bad jeg servitricen komme med regningen.

Da hun kom med regningen, kunne jeg se, at hun stadig var mærket af situationen. Jeg fortalte hende, at det ikke var hende, jeg var sur på, men chefen. Så fortalte hun, at hendes sidste arbejdsdag var en uge senere. Hende og chefen havde haft en uoverensstemmelse tidligere på dagen, hvorpå han havde fyret hende... hold da op, han gemte sig bag en pige, han havde fyret lidt tidligere på dagen.

Chefens 5 fejl
Hvorfor gik det så galt? Hvad var det, der gjorde, at restauranten havde mistet to kunder? Den enkle version lyder, at de ikke ville bytte burgeren, men i virkeligheden stikker det dybere end det. Det stikker faktisk så dybt, som til at chefen begik 5 fejl. Lad os se på hvad det var for nogle fejl.



Fejl nr. 1.
Han havde ansat en kok som var ligeså konfliktsky, som sig selv. En god chef kender sine egne styrker og svagheder, og er villig til at gøre noget ved sine svagheder. Hvis han ikke selv turde stå ansigt til ansigt med en utilfreds kunde, burde han have ansat en kok, som havde modet til det.

Fejl nr. 2.
Han gemte sig bag servitricen. En af chefens fornemste opgaver er at vise personalet vejen, han skal gå foran, han skal være et godt eksempel for personalet. At han overlod en utilfreds kunde til en ung pige, er kritisabelt, men at han samtidig overlod det til en, som han havde fyret tidligere på dagen, er vanvittigt, hun var jo svækket i forvejen. Det var for usselt overfor hende, og dermed er han ikke bare en skidt chef, han er en rigtig dårlig chef.

Fejl nr. 3.
Han var ingen menneskekender, og det burde man kunne forvente af en chef. Selv om han vurderede, at en servitrice kunne klare den utilfredse kunde, var det tydeligt, at hende her havde det rigtig skidt med det. Derfor skulle han naturligvis have taget over - eller sendt kokken i stedet for. Og så skal man under ingen omstændigheder få ens personale til at lyve for sig! Hvis pigen på et tidspunkt havde haft bare lidt respekt for chefen, var der ingen tvivl om, det havde hun ikke længere. Hun var flov over ham.

Fejl nr. 4.
Han manglende økonomisk sans, og det er altså rigtig skidt for en chef. Havde han ladet min kæreste få en ny bruger, ville tabet han havde fået, svaret sådan ca. til et salg på én øl mere til os. Og så er det jo lige meget, om det var den dag eller gangen efter. Indkøbsprisen på brugeren og pommesfrits vil jeg gætte på er maximalt 20 kr. og med en udsalgspris på 35 kr. for en øl, hænger det fint sammen. Vi var under alle omstændigheder kommet igen, hvis han havde givet hende en ny. Det ville have været penge lige ned i kassen.

Fejl nr. 5.
Han havde ingen forståelse for god service. God service giver nye kunder, fordi man anbefaler det til vennerne. Dårlig service skræmmer kunderne væk, og det kan faktisk lukke en butik på sigt.

Sådan skulle det være gjort
En ting er, at kokken siger nej til min kæreste. En anden er, at det er chefen, der træffer den endelig beslutning. Dermed kunne han have rettet op på hele situationen, hvis han havde være dygtig.

Da jeg spørger efter chefen, skal han naturligvis komme frem og snakke med mig. Høre hvad problemet er, og så kunne han sige følgende, ”Jeg er selvfølgelig ked af, at der har været et uheld med jeres burger, men vi kan desværre ikke bare give jer en ny. Men ved du hvad, vi kan aftale, at du får en ny til indkøbspris, det er 25 kr., hvad siger du til det?”

Jeg ville naturligvis have sagt okay, det er i orden. Jeg har naturligvis forståelse for, at de ikke står der for deres blå øjnes skyld, det er jo en forretning, hvor der skal tjenes penge.

Den løsning ville ikke have kostet restauranten noget som helst, vi havde været glad og tilfredse - og var kommet igen.

Er det ikke tankevækkende, så lille en forskel kan der være mellem en god og en dårlig chef...?


Fredag d. 8 november 2002 af: Henrik Wahlqvist

Del denne historie på facebook

Der er ikke tilføjet nogen kommentarer.
Du skal være logget ind for at skrive kommentarer.
Log ind Tilmelding
Tip en ven:

Modtagers e-mail: Din e-mail:

Besked: