Din email adresse:
Hvor sætter du dit kryds ved næste valg?
Socialdemokraterne
Radikale Venstre
Det Konservative Folkeparti
SF - Socialistisk Folkeparti
Kristendemokraterne
Dansk Folkeparti
Venstre
Liberal Alliance
Enhedslisten
Ved ikke
3687 har stemt.

Ford Focus RS


Kategori: Gadgets

Forestil dig det: Du sidder i din dejlige Ford Focus i lyskrydset. Du glider længere ned i dit sæde, brummer lidt med munden og for et øjeblik er du Ford Focus rallykøreren Colin McRae men... Det er som om, der mangler noget, ikke sandt??




Forestil dig det: Du sidder i din dejlige Ford Focus i lyskrydset. Du glider længere ned i dit sæde, brummer lidt med munden og for et øjeblik er du Ford Focus rallykøreren Colin McRae men... Det er som om, der mangler noget, ikke sandt?? Du er med garanti ikke den eneste, der har ønsket mere saft og kraft i din Focus, så den lækre undervogn og de gode køreegenskaber for alvor kunne komme til sin ret. Nu er svaret på dine drømme kommet!


Nu kan du lege Colin McRae

Det har ellers været en lang og sej kamp for at få den nye Focus RS (Rally Sport) på gaden. Den blev vist første gang på Birmingham udstillingen i 2000, og er siden blevet udsat adskillige gange. En af forklaringerne har været tekniske problemer, men den rigtige forklaring er, at Ford simpelthen har haft andre prioriteter i perioden indtil nu.



Umiddelbart minder den nye Focus RS om standardmodellen, men lad dig ikke narre. Taget, motorhjelmen, bagklappen og dørene er de eneste komponenter der går igen, resten er nyt. Så rent visuelt er Focus RS så tæt på rallyudgaven som den kan komme. Inden døre er kabinen beklædt med kevlar og aluminium, og de lækre Sparco sæder holder dig helt fast i svingene.


De sportslige takter går igen i kabinen

Undervognen er for alvor blevet sat op til narrestreger. Grundlæggende ligner den standard undervognen, men er på RS monteret med 25 mm lavere Sachs støddæmpere, der også er 50 procent stivere end dem du finder på en standard Focus 2.0. Alt i alt minder undervogns opsætningen om den man finder på Colin McRaes rallyudgave, når den er sat op til en asfaltetape.

Kraftværket i RS er den 2 liters 4 cylindrede Duratec motor på hele 220 HK. Det lyder umiddelbart ikke af meget, men husk på at RS kun trækker på forhjulene... Det maksimale drejningsmoment på 308 Newtonmeter er allerede til rådighed ved 3500 o/min, og det sikrer en acceleration til 100 km/t på 6,7 sekunder og en topfart på 230 km/t. Kan den så noget på asfalten spørger du nok dig selv. Tjaa... en omgang på den gamle Nürburgring tager 8 min. og 43 sek. Det er kun cirka 15 sek. langsommere end en BMW M5 med 400 HK... Ved den kommende introduktion her i efteråret forventes en pris på ca. 600.000 kr.


Tirsdag d. 22 oktober 2002 af: Jens-Christian Hall

Del denne historie på facebook

Der er ikke tilføjet nogen kommentarer.
Du skal være logget ind for at skrive kommentarer.
Log ind Tilmelding
Tip en ven:

Modtagers e-mail: Din e-mail:

Besked: